• Mitsuko

vad är Fadder/gudmor-far

Hallå!

Är det någon skillnad på fadder och gudmor/far?

Jag har tänkt fråga min syster och hennes kille, men vad innebär det att vara fadder/gudmor?
    Måste ju veta det så jag kan förklara det för dom så de vet vad de tar på sig=)!

• Svar på tråden vad är Fadder/gudmor-far
  • Mallamor

nej det är samma sak. var på dopsamtal med prästen igår...=)

• Mitsuko

mallamor- pratade ni något om dess betydelse? vad det innebär att vara fadder?

• Jen

Att vara fadder eller gudförälder är idag mycket vad ni föräldrar lägger i det själva. I kyrkoordningen står det att en dopfadder själv ska vara döpt och villig att dela barnets kristna fostran. Det är väl nånstans kontentan av kyrkans syn (som inte behöver utesluta andra "egna" motiv).

• xandra84

en gudfar/mor är den som bär in barnet eller bär ut barnet en fadder är den som ska komma i håg dopdagarna och förklara för barnet ju äldre den bli vad det innebär med gud och jesus!...

• Jen

xandra84, din beskrivning delas av en del. På en del ställen/i en del släkter så har man den traditionen du beskriver och därmed den "uppdelningen". Men det är ingen officiell uppdelning utan det är som beskrivet ovan (dvs ingen skillnad mellan gudföräldrar/faddrar utan olika nman på samma sak).

• xxmeyaxx
    Jen skrev 2006-12-20 10:38:55 följande:
    Att vara fadder eller gudförälder är idag mycket vad ni föräldrar lägger i det själva. I kyrkoordningen står det att en dopfadder själv ska vara döpt och villig att dela barnets kristna fostran. Det är väl nånstans kontentan av kyrkans syn (som inte behöver utesluta andra "egna" motiv).
    Va?!
    Så jag kan inte bli fadder till mina kompisars barn pga att jag inte fått vatten på skallen på bebbe?! Och kyrkan säger att alla är lika mycket värda. Jävla skitsnack!

Alltså måste mina kompisar göra en namncermoni istället?
    En rörelse i ögonvrån.
  • Mitsuko

jag läste faktiskt att kyrkan inte har något krav på att man själv ska vara med i svenska kyrkan osv för att få bli fadder

• xxmeyaxx

nu är jag splittrad..

En rörelse i ögonvrån.
Svar på tråden vad är Fadder/gudmor-far