• Steffi

Sköldkörtel

Hej! Fick reda på att jag har en underfunktion i min sköldkörtel villket innebär att jag inte får ägglossning och innan det är stabiliserat kan jag inte få barn (logiskt) någon annan som hat varit med om samma sak och kan förklara lite vad det innebär? Jag vet liksom inte vad som händer och är rädd för att fråga?

• Svar på tråden Sköldkörtel
  • Molle70

Hej!
    Jag är 35+ och efter att försökt bli gravid i 4 månader utan resultat så vände jag mej till en privat klinik. Där konstaterades att jag hade, som du, underfunktion i sköldkörtel.
    Med detta menas att kroppen går på "halvfart" - man är frusen, risk för viktökning pga låg ämnesomsättning, men framförallt, låg produktion av östrogen.
    Vilket i sin tur försvårar att man kan bli gravid.
    Jag fick medicinen Levaxin, och efter att ha ätit den i 1 månad så hade jag normala värden på sköldkörteln. Jag får dock äta denna medicin hela livet.
    Jag var som du vettskrämd och blev jätteledsen när jag fick denna "diagnos". Men efter att ha hört mej omkring så förstod jag att det är väldigt vanligt bland kvinnor.

Nu till det bästa. Efter att ha ätit medicinen i 1 månad så blev jag gravid. Jiiipppppyyyy!!

Under graviditeten fick jag dubblera dosen eftersom barnet tar en stor del, även nu när jag har ammat så har jag dubblerat dosen.

Underfunktion kan vara ärftlig men det är åxå vanligt att kvinnor utvecklar denna brist under en graviditet.

Men som sagt, var inte orolig. Efter att du ätit medicinen i ett par månader (det tar tyvärr lite tid innan kroppen rättar till sej) så kan du försöka "arbeta" på att bli gravid igen.
    Då ligger även östrogenen på rätt nivå och då är det större chans att bli gravid.

Jag önskar dej lycka till.

• alvaereva

jag är opererad för giftstruma (alltså hypertyreos) och jag var nyligen hos doktorn och frågade lite kring det här med barn och graviditet och så när man äter levaxin. doktorn sa till mej att det inte brukar vara några problem alls!
    det brukar inte ta så hilma lång tid innan man återfått normala värden. några månader kanske, allra högst ett år! och så lång tid kan det ju ta att bli gravid även utan dom här problemen. jag tror inte du behöver oroa dej!
    kram och hoppas att det ordnar sej snart!

• Steffi

Vad gulliga ni är som har svarat, ni har verkligen stillat min oro.... TACK

• Zina

Jag har oxå struma, underfunktion av sköldkörteln. Hon mig är det ärftligt då min mamma, mormor, syster o mostrar har det. Äter levaxin o får göra resten av mitt liv. Enligt min läkare är det den bästa sjukdomen man kan få eftersom det krävs så lite får att bli bra =medicin.

Dock har jag blivit gravid på första försöket med alla mina 3 barn.

• mkk

Underproduktion är väl inte struma ??

• mkk

fel av mig, såg i vårdguiden att båda felen räknas som struma

• aster

Struma brukar det kallas när sköldkörteln ökar i storlek, och det kan den göra vid både över- och underfunktion!

• IntravenösFylletös

fick reda på nu vid denna grav att ja har hypothyreos.. alltså låg ämnesomsättning.
    har dock blitt gravid väldigt snabbt ändå. denna gången med det samma ungefär...

lycka till

My name is flaxen...paraflaxen
  • Banzai

Hej vill inte kåta negativ men så här är det för mig
    Jag fick för över 3 år sedan diagnosen Giftstruma (hypertyreos)
    Blev medicvinerad i 1 år innan de konstaterade att det bara var operation som var utvägen.
    Opererades för snart 2 år sedan operationen gick jätte bra men jag ahr än i dag altså snart 2 år senare fortfarande inte fåt någon årdning på mina värden de åker bergodalbana just nu har jag förlåg ämnesomsätning igen men hade för bara 6 månader sedan för hög så det kan ta väldigt lång tid att få fason på värdena men jag hoppas att de flästa får fason på det mycket fortare än jag.

Om det är någon som är intreserad så har vi en tråd med just Ämnesomsätnings problem vi är nu inne på del 3
    www.familjeliv.se/Forum-1-61/m14129027.html

Svar på tråden Sköldkörtel