• Anonym

Pojkvän har ej råd med julklappar

ä å ö

Tycker så synd om min pojkvän, han har inte råd med julklappar i år. Jag vet att han inte är ensam om det och det finns alltid någon som har det sämre... Men jag kan inte låta bli att tycka synd om han för jag vet hur ledsen han är över det och att han mår rätt så dåligt pga just det.
    Mitt hjärta brister när jag ser hur han tittar i julkataloger och på internetbuitker och blir alldeles glad när han hittar 'den perfekta julklappen' till diverse familjemedlemmar...men med en nedstämnd låg röst säger "kanske nästa år".
    Det är vår första jul tillsammans och vi ska fira den hos mina föräldrar i Stockholm. Jag har köpt julklappar till min familjj från oss båda. Men han skäms över att han inte kommer att han någon julkpapp till mig och vad familjen tanka om han. Vad är han för sorts pojkvän som inte ens kan köpa presenter till sin flickvän, undrar han.
    Jag vill tillägga att min familj inte kommer tycka illa om han, men det bryr sig inte han om att höra! Det verkar vara en jättegrej för han.
    Han verkar må så dåligt över det och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inte önskat mig något och jag försöker att inte nämna julklappar eller saker som jag vill ha så han slipper må dåligt.
    Han har jobb, men extremt taskig lön. Han hade pengar undansparade men drabbades av oväntade händelser som tyvärr sparkontot fick användas till...där rök bl.a. julklappspengarna. Shit happens, men han har i alla fall bostad, kläder och mat...och de ytterst få räkningarna betalda och det ar ju det vikigaste tycker jag.
    Hur ska jag fa han på bättre humör? Det gör mig ont att se han lida så...

• Svar på tråden Pojkvän har ej råd med julklappar
  • Fr1dlyst

Han kan väl ta med dig ut på en underbar prommenad? Ni kan göra något som inte kostar så mycket.. Varför inte skriva lite hemliga lappar med frukost på sängen, massage, diska, städa och sånt som du kan få lösa in när du vill?
    Det finns ju massor av saker man kan göra av kärlek :)

• Anonym (banker)

Säg till honom att ta det lugnt och att det ordnar sig. Tror det är lite presationskrav från hans sida. håll koll så han inte köper något på avbetalning bara. Då böir det kanske inga klappar nästa år heller!!

• malin ulrika

Du kanske kan föreslå att han ger "upplevelser" i stället.
    Han kan t.ex. ge dej ett klippkort för 10 stycken rygg eller fot-massages... (Fniss, eller man kan ju ge privata saker "i sängen" om man vill vara lite kinky..... )
    Eller frukost på sängen.
    Etcetera etcetera.
    Lite fantasi är allt som behövs.

Själv skulle jag MYCKET hellre vilja ha en sådan sorts present än en materiell present. Vad jag skulle önska mej vore egentid, för det har jag knappt nån alls. Typ att maken tar barnen en eftermiddag vore bästa presenten.

Sen kan man ju göra jättefina presentkorgar om man är lite händig, typ hembakat bröd, kakor, godis, behöver inte kosta mcyket, och är uppskattat av sådana som inte gör sådant själv. Många nuförtiden gör inte sånt själv och uppskattar det helt otroligt mycket har jag märkt.

• pagaki

Jag tycker inte att han ska oroa sig över vad dina föräldrar ska tycka om att du inte får någo julklapp. Förklara för honom att de kan ju inte veta om du fått den hemma eller om du ska få den senare? Det kan ju vara något som är privat och som inte alla behöver se.
    Sedan ett tips om han verkligen vil lge dig en julklapp: Ett par presentkort på t ex 30 minuter ryggmassage, en hemmalagad middag, där han lagar allt, en fri städdag, mm. Det skulle i alla fall jag uppskatta. Det är ju tanken som räknas och det är roligare att få något som betyder något än at ta den enkla vägen och köpa något. Han kan ju skriva ut fina presentkort på datorn.

• NoAngel

Ja HAN är ju säkert den som lider mest av det, inte de han inte kan köpa till, för de förstår säkert!

Föreslå att ni tar en "sen julklapp" ihop i form av någon liten resa, typ en hotelnatt eller så, sen när ni/han hunnit få ihop lite pengar igen?

• Taggtroden

Min syster bakar till alla vänner och familj nu i jul, hon har heller inga pengar. Det är uppskattat! Hon har fått mjöl, socker, havregryn och lite sånt av mig (hade dubbelt av en del i skafferiet). Kladdkaka uppsakattas av de flesta

• Anonym (lilla jag)

Jag och min sambo har sagt att vi inte ska köpa några julklappar till varandra i år. Utan istället så hittar vi på nått roligt sen när vi känner att vi behöver nått speciellt. I min lilla värld är inte julklapparna så viktiga, i både min och sambons familj köper vi bara åt barnen. Julen för mig är mest bara att få umgås med familjen, äta gott och ha trevligt. Så tycker absolut inte att han ska ha dåligt samvete, ni kan väl planera nått annat istället, en liten mini-semester eller så längre fram när det finns mer pengar

• Anonym

tack alla!

Jag vill inte ha nåt, bara att hans trogna kärlek till mig. Men han verkar inte kunna släppa pressen inför (saknaden av) julklappar. Att göra egna presentkort kommer inte ens pa tal. Det var han helt emot när jag sa det nyligen.
    Usch, stackarn. Varför så viktigt med att köpa saker??!?!?!

et är inte hela världen och allt kommer ju att ordna sig snart.

• Anonym

Vilken gullig kille du verkar ha iallafall... Håll hårt i honom.

• Xerxez

Jag tycker att det är fantastiskt att i dessa dar, med sms-lån och högar med ärenden till kronofogden, faktiskt höra någon som avstår pga att han inte har råd! Jävligt bra gjort. Vi går alla genom livet med perioder med sämre ekonomi. Det är då det krävs karaktär. Stöd honom och var stolt.

Post hoc ergo propter hoc
  • Anonym

Om jag fattat det rätt så kanske inte dina föräldrar hälsar på er varje dag (och vet vad som finns i ert hem). Ta då några relativt nyinköpta (dina) prylar och slå in i paket, så kan ni ju låtsas att du får dem där och då. Om det nu är så viktigt för er (honom) så kan det ju vara värt att spela lite charader...

• sakoline

Kan inte du betala åt honom då? Eller att ni delar på julklapp till din familj och så får han "betala av" med hushållsgöra eller pengar när han har.

• SmillaMilla

Ja precis kan du inte ge honom lite pengar så att han kan löpa en present till dig och slippa ångesten?

• lollipop25

Men det hade nog kännts ännu konstigare om hon lånar ut sina egna pengar för att få sin present...

Ni behöver väl inte ge varandra julklappar

Jag tycker din kille är förnuftig även om han är nere nu så skulle han lika gärna kunna ta ett dumt lån att handla julklappar för som andra gör

Han kan väl laga lite god mat hemma till dig

GOD JUL

• Maddeliix

jag håller med dom flesta andra här, han kan ge dig ett klippkort eller så på typ massage eller andra mysiga saker :).. eller typ ett årskort att han lagar mat typ varje fredag & det är er dag eller nått sånt :).. det skulle jag uppskatta om jag fick av min pojk..

men som endel här säger, "låna ut pengar till honom", nej för tusan.. då kommer han ju känna sig ännu mer usel (även om han inte är det).. måste låna pengar för att ge dig en julklapp, ursch nej det skulle jag aldrig göra (alltså låna ut pengar för en sån sak)..

Han verkar vara en helgo kille iaf =D..

God jul på er!

• Anonym (gf)

Min sambo har heller inga pengar att köpa julklappar för. Detta är tredje året i rad utan inkomst. Här pratar vi inte så mycket om det. Jag köper julklappar till hans och min familj ( billiga då jag är lågavlönad ) och skriver bådas våra namn på paketen. Ingen frågar sig vem som faktiskt betalt dem. Att han inte kan köpa mig något upprör honom men han vet att jag inte bryr mig.

• Anonym

Att låna han pengar till julklapp till mig känns konstigt...jag behöver inte julklappar från han. Bryr mig inte direkt. Pengar får han låna av mig till viktiga saker som räkningar, mat, buss, osv. Julklapp klassar jag som rätt så oviktig.

Alla julklappar som jag har köpt (och det är inte många, bara till närmaste och billigt) har jag skrivit våra namn på dem. Jag tycker att även om han hade haft råd så hade de ändå varit från oss...onödigt handla separata julklappar, blir ju bara mer pengar.

Det är första julen han inte kan köpa klappar och han tar det hårt. Försöker ge allt stöd jag bara kan. Han är verkligen helt underbar, med eller utan pengar.

• Anonym

Men kan inte även du låta bli att ge honom julklappar när ni är hos din familj? Ni kan väl säga att ni ger dem till varandra hemma efter/innan julfirandet hos familjen om någon frågar. Då behöver ju inte han känna sig utpekad.

Svar på tråden Pojkvän har ej råd med julklappar