• nikolin

Wienernougat, fast hemgjord! Recept?

Blev bjuden på hemgjort julgodis som smakade som wienernougat, innehöll nougat, choklad och rostad mandel.

Vet någon hur man gör?

Mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Wienernougat, fast hemgjord! Recept?
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Mmmmmmmm den här tråden hamnar i mina favoriter :)
    Hoppas på at nån har receptet.

• giftgrodan

jag gjorde idag (vet inte om det blev bra, har inte smakat än)

I receptet jag använde skulle man använda 250 g nougat, 125 g god mörk choklad och 100 g flagad mandel. Rosta den flagade mandeln i stekpanna tills den har fått lite färg, smält ihop nougaten och chokladen på ganska låg värme tills det har blandat sig, och häll i mandeln. Häll i en limpform som du har bakplåtspapper i, ställ att stelna.

• nikolin

Det låter ju utmärkt, tack så hemskt mycket!

Smälter man nougaten i vattenbad som man gör med choklad?

Mums nu blir det godis imorron!

• giftgrodan

jag smälte i vanlig kastrull, det var inga problem om man inte har på så hög värme.

• giftgrodan

den luktar väldigt gott och har fått godkänt av pojkvännen som inte gillar nougat, så jag tror den blev bra

• Comedia

Jag har gjort på det receptet, och det blev jättebra. Mitt enda problem var att skära upp den i fina bitar sen. Man kan säga att det inte blev några fina bitar. *asg*

• nikolin

Den som jag åt var klickad i knäckformar fast modell större!
    Då provar jag det istället.

• Juniphé

200g ljus choklad
    200g odense nougat
    1 påse flagad mandel

smält chokladen och nougaten, blanda ner mandeln. häll i en bakpappersklädd form, låt stelna och skär i bitar. MUMS!

• Juniphé

man ska låta den stelna i rumstemperatur... i kylen är det för kallt och då går det inte att skära jämna bitar sen.

• Comedia

Japp. Då vet vi vad jag gjorde för fel då! Haha!

• idalin

i mat-tinas recept på radiokaka, så karamelliserar hon mandelspånen. (rostar mandeln med socker i stekpannan.) det blir supergott! mandelspånen smälter ihop till en klump, som man får hacka sönder med en hammare eller nåt. kanske det passar när man gör wienernougat också? tyvärr hittar jag inte mitt recept, men blir ni nyfikna så kanske receptet finns att söka på svt.se än (eller google).

• lata kocken Johanna

2 delar nougat
    1 del mörk choklad

+ rostade mandelspån (testa att ha i flagad pistagemandel - det är mums)

jag bukar smälta det i micron i en bunke och röra om några gånger (hacka chokladen och dela ner nougaten i mindre bitar bara)

• lata kocken Johanna

och sålänge den är någorlunda rumstempererad när man ska skära den så är det strunt samma var man låter den kallna

• nikolin

Hoho, kockhjälp, va bra!

Har gjort en omgång som blev god men inte vacker...jag smälte nougat tillsammans med choklad i vattenbad, men nougaten gjorde det så tjockt och kletigt, ville inte smälta riktigt, liksom.

Blir det bättre om man gör på nåt annat vis, tro?

Hade ingen bra skål för micron, får skaffa en...

Ska man förvara i kyl, förresten?

• nikolin

Sen hände det nåt annat mystiskt också, när det hade stelnat och bitarna var skurna och jag skulle slå in dom i folie så hade allt krympt så det var bara hälften kvar, nästan.

-undrar just hur det gick till? : -D

• fru vanheden

Hittade denna tråden och blev så sugen så jag sprang direkt ut i köket och gjorde såna...Nu står de och svalnar men jag ska kanske skära upp dem innan de hårdnar för mycket....
    Och nu hittade mannen dem...Måste skynda mej

dsmammor rules www.onetruemedia.com/otm_site/view_shared&source=category&category_id=all
  • nikolin

Ja , skynda dig o göm dom annars vet jag hur det går.

• lata kocken Johanna

nikolin

jag brukar förvara framme - det blir gärna fula fettrosor på om man förvarar chokladprodukter i kylen

• nikolin

Tack, kocken! Jag tar ut dom genast!

Svar på tråden Wienernougat, fast hemgjord! Recept?