• Jannamia

Tips på gott julfika?

Jag står för gofikat som ska serveras på julafton, men har idétorka. Tänkte att någon här kanske sitter på några goda recept!

• Svar på tråden Tips på gott julfika?
  • Smultron är gott

hmm.. haha nu står de still. hmm tror de finns en tråd me julgott. :)

• krypet fem

Det är mitt ansvar också! Jag ska baka nån slags chokladkaka. Har ett smarrigt recept på chokladmoussetårta, den kan man göra färdigt i förväg och ha i frysen, tar bara ut den på morgonen / förmiddagen. Eller så blir det en vanlig chokladkaka med chokladfyllning, om jag har tid.

Och så lussekatter o pepparkakor. Jag har även gjort lite "godis", en stor sats chokladbollar. Hmm, mycket choklad blev det!

• Jannamia

Ja men choklad är ju såå gott!

• krypet fem

Ska jag skriva receptet på chokladmoussetårtan? Ids inte göra det om du inte bryr dej! Den är i tre lager, vit-, mjölk- och mörk choklad. Innehåller typ bara grädde o choklad o gelatin. Låter krånglig men är ganska lätt.

• Smultron är gott

Krypet fem: vill inte hon ha de så vill jag iallafall, ska dock inte göra nåt julgott i år.. men tårtan låter hur god som helst och funkar väl när som? :)

• Jannamia

Klart jag vill ha det. Tycker det lät jättegott!

• krypet fem

Okej, här kommer det. Receptet är ur boken Njut en liten smula av Therese wikström. Tårtan heter Bröllopstårta och är i orginalet 3 till antalet (därför lite konstiga mått), men detta recept gäller EN tårta:

Vit chokladmousse
    2 gelatinblad
    3,3 dl grädde
    140 g vit choklad

Mjölkchokladmousse
    2 gelatinblad
    3,3 dl grädde
    120 g mjölkchoklad

Chokladmousse
    2 gelatinblad
    3,3 dl grädde
    100 g mörk choklad

Man gör alla 3 mousseérna på samma sätt. Använd tårtform med lästagbar kant (eller klä en form med plastfolie), diameter ca 24 cm. Eller så gör man bakelser i mindre formar.

Blötlägg gelatinet i 10 min. Vispa ca 2,5 dl av grädden ganska fast. Koka resten av grädden (alltså ca 0,8 dl). Hacka o smält chokladen, häll över den varma grädden o rör till slät smet. Lyft upp gelatinet o tillsätt det, utan att krama ur det, låt det smälta innan du försiktigt vänder ner den vispade grädden. Fyll på ett lager åt gången (börja med vita, sen mjölk, sist mörka), sätt tårtan i frysen medan du gör nästa mousse.

Nu är tårtan klar. Lägg på ett bakplåtspapper så kan den förvaras i frysen ett bra tag. Jag brukar använda pulver-gelatin, läs i så fall på förpackningen hur man ska göra.

Tag loss formarna direkt när tårtan tas ut ur frysen så blir kanterna fina och skarpa.

Sedan ska den dekoreras. Man gör maräng och spritsar långa stänger. Sedan bryter man av dom i lagom långa bitar (lite högre än vad tårtan är hög) och trycker fast dom försiktigt på kanten av tårtan. Det är bara fint om dom inte blir lika långa runt om. Knyt ett vackert band runt tårtan och dekorera med bär / blommor (om man vill).

Maränger
    2 äggvitor
    1,4 del socker

Ugn 90 grader. Vispa äggvita o socker till fast smet. Spritsa ut marängen tilllånga stänger, torka i ugn ca 5 timmar.

Den lät lite komplicerad, men är INTE så svår. Och den är värd tiden det tar. Alla har blivit superimpade av den när jag haft med den / haft på kalas. Den ser verkligen imponerande ut. Så våga testa!

• krypet fem

Korr:

marängstängerna ska vara lite längre än vad tårtan är hög.

det står även 2 gelatinblad / 3 tårtor. Men jag har alltid använt pulver motsvarande detta och det har alltid blivit bra. Man kan ju minska ner till 1 gelatinblad om man vill.

• copycat

Något som är enkelt o gott är ju fyllda mandelmusslor! I med grädde o sylt! Färdigt!

• Grannen

Har ett recept på en löjligt god mjuk pepparkaka!

• tottalisa

Har DU idétorka? Ja då måste det nog vara kris, . Jag vet ingen här på fl som har gett mej så mycket tips om kakor och desserter som just du. Har iaf ett otroligt gott recept på julglass, som jag gör varje nyår. Kanske inte var vad du sökte men här kommer det iaf.
    JULGLASS
    2 äggulor
    ½ dl socker
    ½ dl vatten
    1 kanelstång
    1½ dl konc. apelsinjuice
    1 apelsin
    2 äggvitor
    2 dl grädde
    ½ tsk malen kanel

Blanda gulor, socker och vatten i en kastrull, lägg i kanelstången. Sjud på medelvärme under kraftig vispning till en tjock kräm. Låt krämen kallna, vispa upp den ett par ggr. Blanda juice, rivet skal av en väl tvättad och torkad apelsin i krämen. Vispa därefter vitorna till ett hårt skum, sedan grädden till fast. Vänd ner vitor, grädde och malen kanel i apelsinkrämen. Kanelen behöver inte vara jämt fördelad. Häll i en kyld form. Ta fram och rör om med några kraftiga slevtag någon gång per timma tills glassen är fryst. Serveras tinad i 15-20min, gärna med skivad apelsin.

God Jul från Tottalisa

• Grannen

Krypet Fem: Hämtar receptboken!

• kimberlits

Pepparkakor med grönmögelost på!!! Mosa osten med lite cremefraich och spritsa på pepparkakor, om de får stå så blir pepparkakan lätt blöt så gör det "a la minute".
    /K

• Grannen

Detta är utan tvekan den bästa, godaste och samkrikaste mjuka pepparkaka som världen skådat!

2 ägg
    3 dl socker
    2.25 dl filmjölk
    1.5 tsk ingfära
    1.5 tsk kardemumma
    0.75 tsk malda nejlikor
    1.5 tsk kanel
    4.5 dl vetemjöl
    1.5 tsk bikarbonat
    75 gram smält smör
    0.75 dl lingonsylt

Vispa ägg och socker fluffigt.
    Tillsätt fil, kryddor och mjöl.
    Rör sist i smör och lingon.

175 grader i ca 50 min.

• Jannamia

Ååååå så mycket gott! Mera, mera!

• kimberlits

Kom på en sak till Pepparkakscheescake, byt ut digestiven mot pepparkaka, godaste botten får du om du skippar att smälta smöret och mixar ihop det rumsvarmt istället, smaksätt cheesen med rivet apelsinskal.
    /K

Svar på tråden Tips på gott julfika?