• Mojnse6

Behöver tips på hur man lättast slipar en furutrapp

Har börjat slipa våran gamla furutrapp hemma, men det är väldigt tungt och går långsamt. Finns det någon som har några tips på hur man underlättar arbetet? Ska iväg och köpa en ny Bosch Multislip som steg 1 då den gamla slipmaskinen börjar bli dålig. Finns det något medel man kan stryka på som löser upp den gamla lacken lite?

Sedan tänkte jag betsa trappstegen mörkbruna och måla resten av trappen vit!

Tack på förhand för alla tips!

• Svar på tråden Behöver tips på hur man lättast slipar en furutrapp
  • moccasin

Åh det är precis vad jag vill göra med våran. Har bara inte haft orken att ta tag i det ännu. Hade också tänkt slipa så det vore bra om någon hade lite tips!!

• Mojnse6

Tack! Mycket matnyttigt på länkarna men hittade ingen om man kan lösa upp lacken innan börjar slipa (det kanske inte är möjligt!!)! Någon som har fler tips!

• MammaTokig

Hyr en lackfräs! Oslagbart för att få bort gamla lackrester, lim, färg och allt annat som bitit sig fast i en gammal trapp. Maken slipade av hela våran trapp på en dag (8 timmar). Sen var det damm överallt förstås men det var det värt. :) Vi hade tjocka lager av färglager, lim- och lackrester innan.

Man kan behöva efterslipa lite med en vanlig slipmaskin, för lackfräsen kan lämna slipspår i träet, plus att det kan vara svårt att komma åt i hörnen, men det beror ju på lite hur noga man är också.

• Karamellfabriken

Om du ska måla trappan behöver du ju inte ha bort all gammal lack, då räcker det att ytan blir matt så att färgen fäster.
    Men du kanske ska klarlacka igen, eller betsa kanske?

All you need is love
  • Mojnse6

Slog till på en Black & Decker mulitslip igår, körde på med storlek 40 på sandpappret, så nu är hela trappen slipad, ska fortsätta med ett finar sandpapper ikväll. Så än finns hoppet att trappen är klar före jul !

Karamellfabriken: Enda ytan som jag måste ta bort alla lackrester är på trappstegen, för det är endast där som jag ska betsa och sedan klarlacka. Jag har redan målat trappräcket med vit halvblank färg och det gick bra, efter betsningen tänkte jag måla sidorna på trappstegen vita. Jobbigt, men det kommer bli så snyggt...hoppas jag

• MammanMarie

Du har inte bilder mojnse6? Vi ska ge oss på vår tråkiga furutrappa oxå men kan inte komma överens om hur vi ska ha det.. Behöver inspireras.. Ert lät snyggt..

• mammatotoo

www.lundbergs.com kolla inne miljöer och sedan trappor andra sidan!!
    Jätte snygga ektrappsteg som man sätter på den befintliga trappan.
    Så slipper man slitgörat...fast det blir ju inte samma sak, men ett alternativ!

• 2mammis

MammanMarie

Har en bild på vår trapp i mitt galleri.

• Mojnse6

MammanMarie: Trappan blev klar innan jul Blev supersnygg! Jag har även tagit bilder av den men inte haft tid allt ladda in dem i datorn. Lovar att göra det så snart jag hinner! Jag återkommer! Vet hur det är att inte var överens, min karl ville först behålla räcket och sidorna i furu. Tack och lov så fick jag igenom min vilja! Som sagt jag återkommer!

• Mojnse6

Nu har jag lagt in bilder under "Mina sidor" under mappen renoveringar om ni vill se hur resultatet blev!

• MammanMarie

Mojnse6: TACK!! Så snyggt! Har visat sambon oxå.. Hans kommentar: Jaha? O vad vill du ha sagt?
    Vi har snygg furupanel i hela trappan oxå.. Jag får utslag!

• MammanMarie

2mammis: Er trappa är oxå skitsnygg. Tack!!

• Mojnse6

MammanMarie: Ha, ha...Vilket typisk manlig kommentar Håller med, aldrig mera furu! Tror nog att dina utslag skulle bli bättre om ni fick bort alla furu !

• Ottosson

Mojnse6 OJ vad snyggt, nu vill jag med göra om vår fula furutrappa!!

• Ottosson

Vad använde du när du målade det vita..vanlig pensel? är rädd att det blir kladdigt och randigt men det blir det kanske inte. Funderar på att måla allt vitt utom trappstegen...blir det snyggt att behålla dem i furu tror ni? Det andra var ju MYCKET snyggare men stort jobb

• Mojnse6
    Björk: Tack! Jag använde en vanlig pensel, visst har det runnit på sina ställen (vid räcket) men på det stora hela så funkade det bra, enda anledningen till att det rann var att jag lessnade och tog på för mycket färg!!!. En trapp är ju så "stor" så man tänker inte på det! Våran furutrapp hade gulnat så mycket, så att behålla trappstegen i furu var inte aktuellt, det gick framför allt att se när jag hade börjat slipa några trappsteg hur mycket ljusare det blev. Men det är helt klart ett hästjobb att slipa för om man inte får bort ALLT lack så går betsen inte ner i träet. (Vet av egen erfarenhet )!! Lycka till!!
Svar på tråden Behöver tips på hur man lättast slipar en furutrapp