• Anonym (hur göra?)

starta ungdomsboende..

jag väljer att vara anonym så länge jag går och funderar!..
    jag har tänkt att starta ett boende för ungdomar som har problem hemma med föräldrar mm...när man är mellan 17-21 är det jättesvårt att få hjälp från socialen..fråga mig jag vet!!..
    därför har jag tänkt att öppna ett hem där ungdomar kan bo och få det dom behöver..men hur ska jag gå till väga? hur ansöker man om bidrag, krävs det ngt speciellt??

finns det ngn som skulle kunna hjälpa mig med lite råd??

• Svar på tråden starta ungdomsboende..
  • Smultron är gott

har ingen aning om hur du ska gå tillväga eller om bidrag osv..

men ville bara säga att jag gillar din ide. gillar människor som vill hjälpa =) har själv bott på "hem" när jag va yngre, va inte glad då åt de men idag.. varför jo för jag lever =) hade jag inte fått den hjälpen vet man ju faktigst inte om man levt idag eller inte. så tummen upp för människor som dig! =) (även om de fortfarande e en tanke)

ska själv söka jobb på ett behandlingshem så fort jag fått hem papper från min gamla arbetsgivare. :)

• Anonym (hur göra?)

jag kommer genomföra det här..vet ju bara inte hur..tur att man är mammaledig fram tills augusti då har man ett tag på sig att planera!!...jag har velat detta sen ja var runt 15-16...hade egentligen tänkt att plugga till socionom men känner att ja inte orkar det just nu...så vi får väl se...men jag SKA klara det här...kan man maila socialministern??

• Smultron är gott

YAY =)

har ingen aning om man kan maila.. men gör ett försök, får du inge svar så har du ju ändå försökt den vägen. :) ta alla chanser du kan för att få reda på saker. :)

sök på google.se och se om du kan hitta information där. vet inte riktigt vad du ska söka på men men. :)

arbetsförmedligen har väl nåt på sin sida om "starta eget"?

• morriis

Inte ett enda tips om hur du kan gå till väga men vill bara säga att jag gillar din idé starkt. Hoppas du får igenom det.

• Anonym (bra)

Å, det låter precis som ett sånt boende min syster skulle behöva, och säkert många med henne!! Hoppas det går vägen, och att du får den hjälp du behöver!

• giz den allsmäktige

beror på. ska du göra det privat? då öppnar du ett eget företag och bekostar det med egna medel.

annars så tar du kontakt med familjehemsenheten i din kommun så ni får göra en familjehems utredning.
    sen ska du ha ett koncept, alltså arbetsplan, hur ni lägger upp boende vård osv.
    ta gärna kontakt med andra HVB hem. finns ett jättebra här utanför sollefteå i lövåsen.
    han har ett HVB hem för pojkar mellan 14och 18 om jag minns rätt, han är "privat" och jobbar på uppdrag från kommunerna (kommunen köper alltså platser hos honom)
    dom har ett hus kidsen bor i plus personal, sen bor han i ett hus på gården. just nu är det han plus 4 anstälda (dygnet runt finns personal)

men mitt tips är att just nu så tar du kontakt med HVB hem, gör studiebesök och kolla deras upplägg, ta kontakt med kommunen och gör en riktig företagsplan.
    vem ska sköta bokföring? vem ska va vd? hur ska personal plockas osv osv.....

• Alderia

När det handlar om ungdomar under arton kan du alltid prata med soc om att ha familjehem. Blir du godkänd efter utredningarna får du ersättning för omkostnader för kidsen, plus lite till. Inga störe summor, och det är mycket jobb! Men behovet av familjehem är stort över hela landet.

Min pappa + styvmor har familjehem sedan över tio år, kan tilläggas.

Tror att det kan bli rätt mycket svårare att finansiera ett boende för myndiga dock. Men jag tycker att du ska ringa och prata med socialkontoret på din ort.

Lycka till!

• giz den allsmäktige

och räkna med att trots du har anstälda så kommer det kräva 24 timmar av dej, så har du bäbis så kanske du ska vänta några år.
    för det är långt ifrån en dans på rosor men ack så givande om man har 100% att lägga ner på det och kan sätta sin familj på andra plats.

själv sitter jag å filar på ett projekt för ungdommar som är aströtta på skolan. så det är lite andra vägar att gå och jävligt mye politik tjafs.

hur du än gör så lycka till och ge dej inte, vägen till hvb hem e långt och taggigt och att jobba med det är taggigare då du väljer en svår grupp ungar. men varje unge man slusat ut är nog belöning.

• Anonym (hur göra?)

åh vad skönt att få sån respons!!...jag vill ju driva det privat!! men är det ändå genom kommunen då?
    hade tänkt mig att köpa/hyra en stooor fastighet med lägenheter i som dom kan få bo "själva" i...

åh vad spännande det här är!!!

TACK!!

fler kommentarer önskas!

• marlene23

Lycka till! Hoppas allt går vägen!

• gullican

Hur menar du med att de ska bo "själva"? Ska de alltså bara bo där utan tillsyn och behandling eller hur har du tänkt dig?
    Hur ska du finansiera det?

Jag kanske tolkar ditt inlägg fel, men är det så att det är ett hus med lägenheter/rum för "normala" ungdomar som bara har problem med att Socialen inte vill hjälpa dem med hyra eller så? Är det så du tänkt eller handlar det om ungdomar med sociala problem som du vill ta hand och och ge behandling?

• giz den allsmäktige

nä är väll ett privat HVB hem men för att få uppdrag från kommunen så krävs iaf en familjehems utredning å i den ingår utdrag från polisen m.m

och jag hoppas ts menar att det ska bo personal där.

• gullican

giz: Ja, så tänkte jag också först, men när jag läser igen så får jag en annan uppfattning. Det handlar om ungdomar som har problem hemma med sina föräldrar och inte får hjälp av Socialen. Om hon då startar ett hem för dessa så är det ju ungdomar hon tar in på eget bevåg för att de INTE får hjälp från socialen. DÅ anser ju inte Socialen att dessa ungdomar är i behov av hjälp och då får hon ju knappast bidrag heller. Jag får alltså känslan av att det handlar mest om att skaffa boende till ungdomar som av någon anledning inte vill bo kvar hemma men inte får hjälp av socialen med det? Men jag kanske har fel, bara TS som kan räta ut frågetecknen

• Smultron är gott

Anonym (hur göra?)

hur går de? fått några nya ideer hur du ska gå tillväga osv?

Svar på tråden starta ungdomsboende..