• piff å puff
    Äldre 20 Dec 10:27
    3245 visningar
    10 svar
    10
    3245

    Uppklippt hår?

    Jag har lovat att klippa min kompis, hon vill ha uppklippt hår. Hon har ganska långt hår och det skulle passa henne bra med en uppklippt frisyr.

    Finns det någon beskrivning på internet hur man skall få det uppklippt? Jag har nämlingen aldrig provat på det. Kanske någon på fl kan tipsa mig eller förklara. Men tror det blir svårt att förlara utan bilder.

    Hoppas på det finns någon beskrivning på internet.

  • Svar på tråden Uppklippt hår?
  • nossli­n
    Äldre 20 Dec 10:37
    #1

    jo, det är lite knepigt att förklara..! Tufft av kompisen att våga låta någon som inte klippt uppklippt, försöka =) Hoppas det går bra för er!

    När du klipper upp hår så är det enklast att använda kam och dra ut en slinga lodrätt (istället för att dra kammen neråt, som man gör när man kammar håret, så drar du lite åt sidan och ut från huvudet) sen klipper du slingan snett in mot huvudet, så att håret närmast skallen blir något kortare än håret längst ner.

  • piff å puff
    Äldre 20 Dec 10:44
    #2

    Å Tack nosslin! Det var en jätte bra beskrivning!

    ska man göra det på två nivåer då?

    Att först klippa hårtopparna, som du skrev och berättade så bra om.

    Sedan lite högre upp klippa samma sak?

  • piff å puff
    Äldre 20 Dec 10:47
    #3

    nu tror jag vet vad du menade, du behöver inte svara på om det ska klippas på två nivåer, jag tror du menar att det blir bra med att bara klippa från topparna, det är väl när man klipper snett in mot huvudet man får det uppklippt

  • piff å puff
    Äldre 20 Dec 11:05
    #4

    Jag väntar på ett par till svar förrän jag vågar klippa henne, eller så får jag försöka öva på att klippa mig själv

    Någon som klarar av att klippa sig själv?

  • nossli­n
    Äldre 20 Dec 12:09
    #5

    nä alltså,
    det var lite knepigt att beskriva... Du ska alltså inte klippa som du klipper när man toppar håret. Utan uppåt..

    Jisses, hade jag haft kamera hade jag fotat =) ska se om jag hittar några bildet på nätet.

  • nossli­n
    Äldre 20 Dec 12:14
    #6

    www.ukhairdressers.com/diy/index5.asp

    Titta på beskrivning nr 1 och 3! =)

  • piff å puff
    Äldre 20 Dec 12:49
    #7

    Tack nosslin!

    Är du utbildad frisör eller?

  • nossli­n
    Äldre 20 Dec 14:30
    #8

    nej det är jag inte :)
    men jag har en kompis som är frisör! så jag brukar försöka lära mig lite av henne så jag kan klippa enklare frisyrer på andra kompisar

  • Äldre 20 Dec 19:30
    #9

    Annars kan du köpa en förtunningssax, finns i vissa mataffärer till och med!

  • piff å puff
    Äldre 26 Dec 19:18
    #10

    finns det någon svensk beskrivning på hur man skall klippa?

Svar på tråden Uppklippt hår?