• vackrastarflow

Huskur mot halsont sökes!

Jag känner tydligt när jag är på väg att få halsont (som oftast resulterar i helsfluss - har en benägenhet att få det), och jag känner så nu. Så jag undrar om det finns nån som sitter på en bra huskur mot det. Jag suger just nu på Esberitox, men vill ha nåt som är gjort på saker man kan hitta hemma.

• Svar på tråden Huskur mot halsont sökes!
  • Smulisan

min polska mormors huskur är vatten i ett glas med salt i. Detta ska endast gurglas, en bra stund. Det smakar verkligen SKIT! men det har hjälp mig några gånger iaf!

• Trissy

Te med honung. Det tar min man.
    Själv äter jag wiks lakrist

• vackrastarflow

tack!! hur länge ska man gurgla??

(tar gärna emot fler förslag)

• therre

jag brukar dricka mintte, det öppnar upp.

• tomtemor

Du kan göra te och pressa ner en vitlök + lite honung.
    Det är inte så gott,men det hjälper.

• annca

Hur mycket salt ska man ta?

Fick ett kurtips av en kompis, har bara provat en gång, då hjälpte det man jag blev riktigt dålig i magen också, så det beror på vad man känner är värst! - En kopp varm mjölk med en matsked honung och en pressad vitlöksklyfta i.

• Arla

Min mammas bästa och absolut enda tips är som många andra har skrivit: gurgla med saltvatten. Det är det enda jag har hört tjatas om varenda gång jag har haft ont i halsen. Men det är det absolut äckligaste jag vet. Själv brukar jag ta en klunk whiskey... Förra veckan när jag fick ont i halsen, fick jag väl lov att ta det förbaskade saltvattnet för alkohol tar jag då inte nu. Och det slutade med att jag hängde över toalettstolen och spydde... Annars är varmt vatten med honung skönt för halsen.

• Jenko

Gurgla med saltvatten, drick varmt, drick mycket - även fast det gör ont.. Har själv haft mycket problem med halsfluss, streptococker(vet inte om ja stavade rätt där..) Hade halsfluss flera ggr per år och fick äta penecillin för det. Tillslut fick jag operera bort halsmandlarna, och nu 3 år efteråt har jag nästan aldrig ont i halsen! Man kan få ont i halsen även fast halsmandlarna är bortopererade men man får inte halsfluss..

• lalala

Jag har en om något äckligare.... varm mjölk med en upplöst TREO i, kanske inget för den gravida.

Den varma mjölken fastnar liksom i halsen med det anti-inflammatoriska medel som finns i TREO - så där kan medlet sitta och angripa dumma baciller.

Äckligt men det har fungerat om man ryckt ut i tid.

• vackrastarflow

jag hade velat få halsmandlarna bortopererade, men svenska läkare är så svårflirtade. tyvärr är det så att jag får det oftare när jag är i usa än här i sverige, så jag har inga bevis liksom.
    får väl se vad som händer, kanske amerikanarna är snabbare med att ta fram knivarna

nu måste jag själv lägga till ett tips dock:
    ingefärste! ska inhandlas i riktiga asiatiska affärer! detta hjälper mot allt annat också... ta en kopp så fort något känns. starkt, sött, men rätt gott ändå.

Svar på tråden Huskur mot halsont sökes!