• Pin up car cruiser

Skulle ni ha råd att bo kvar i ert hus om räntan höjdes till 6%?

Jag är lite nyfiken på om man räknat med en räntehöjning när man tog lån, eller om man får det knapert vid en höjning.
    Sen undrar jag även om alla amorterar på sina lån.
    Skriv gärna hur ni tänkte när ni tog lån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-20 14:32:02:
    Ni som inte amorterar, har ni investerat i något eller ni har bara valt att inte göra det?
    Skriv gärna i tråden och berätta hur ni har tänkt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni ha råd att bo kvar i ert hus om räntan höjdes till 6%?
  • Supertesco

När vi satte om våra lån i oktober så räknade vår banktant ut att vi skulle klara en ränta på 6.59% enbart på min sambos lön. Dessutom insåg jag just att jag röstade fel, skrev att vi inte amorterar, men det gör vi visst. Vårt lån är uppdelade på tre lån och vi amorterar på det ena.

Vi är på väg till Isola
  • Pin up car cruiser

Kanske skulle skriva att vi har råd att bo kvar, vi amorterar även.
    När vi tog lån, räknade vi på att båda kunde bli arbetslösa eller att en av oss skulle ha råd att bo kvar. ( Vid skilsmässa och dödsfall )

• Meria

Ja, men vi skulle nog få lägga om lite räkningar, skära ner på "lyx" som vi unnar oss nu. Men kvar skulle vi kunna bo... Vi amorterar bara på topplånet...

¤ bf+8 - bebben jäser vidare... ¤
  • AnneSophie

Ja. När vi gjorde lånelöfte så räknade banken med en ränta på över 6% och det var fortfarande helt ok.

detached parent - evolution in progress
  • Pin up car cruiser
    Supertesco skrev 2006-12-20 13:19:10 följande:
    När vi satte om våra lån i oktober så räknade vår banktant ut att vi skulle klara en ränta på 6.59% enbart på min sambos lön. Dessutom insåg jag just att jag röstade fel, skrev att vi inte amorterar, men det gör vi visst. Vårt lån är uppdelade på tre lån och vi amorterar på det ena. Vi är på väg till Isola
    Det var en bra banktant ni hade. Tydligen så är det inte många på bankerna som räknar hur det ser ut om det blir en ränteökning. Så en eloge till henne
  • MARIA99

Ja & vi amorterar. har värsta billiga huset.

• Carisma95

När vi tog bolån så låg den på 2,5-3 %. Banken la på 2 % och då var det inga problem. 1 % ytterligare klarar vi utan problem. Vet dock inte HUR stor höjning vi skulle klara. Har inte räknat på det.

• Pin up car cruiser
    MARIA99 skrev 2006-12-20 13:22:38 följande:
    Ja & vi amorterar. har värsta billiga huset.
    Va bra
    Vi har också ett billigt hus, som vi renoverar efterhand. Bygger just nu en verkstad till min man, men det hade vi räknat med när vi köpte detta huset.
    Enligt en preliminär värdering skulle vi gå med 300 000:- i vinst om vi sålde det idag fast verkstaden inte är färdig.
    Vi köpte väl huset i "rätt" tid förmodar jag.
  • Pin up car cruiser
    Carisma95 skrev 2006-12-20 13:23:17 följande:
    När vi tog bolån så låg den på 2,5-3 %. Banken la på 2 % och då var det inga problem. 1 % ytterligare klarar vi utan problem. Vet dock inte HUR stor höjning vi skulle klara. Har inte räknat på det.
    Ja har ett bra program i works där man kan räkna ut de olika kostnaderna vid ränteökning.
    Har du works så kolla där. Ett bra sätt att ha koll på ekonomin.
    Sen kan man ju hoppas att räntan inte når oväntade höjder heller
  • MARIA99

Tror oxå att vi skulle gå endel med vinst men har inga planer att sälja. Håller oxå på att renovera lite efterhand

Svar på tråden Skulle ni ha råd att bo kvar i ert hus om räntan höjdes till 6%?