• Fräknig donna

Hur göra om eller "klä om" en trappa?

Vi har en ful grön matta i våran trappa som jag bara måste få bort snart...Men mattan skyddar ju oss från att halka i trappen, så den är ju bra på det sättet..suck..

Det är alltså "tyg" på varje trappsteg, inte en hellång matta. Men man kanske kan byta färg på tyget? Vad kan jag hitta ett ny tyg? Är det svårt att göra det själv? (är tyvärr inge vidare händig..)

Eller kan man ta bort mattan o slipa så det blir en vanlig furutrappa?
    Snälla ni händiga därute kan ni ge oss tips!!?

• Svar på tråden Hur göra om eller "klä om" en trappa?
  • Clarenville

JA, snälla kom med tips!! Jag har oxå en hemsk matta i min trappa och jag måste bara göra om den, men vet inte hur....

• Karamellfabriken

Det är alldeles säkert en sk nålfiltsmatta du har i trappan. De är hållbara och slitstarka men kan vara ganska fula.
    Man kan köpa ny nålfiltsmatta på metervara i mattaffärer. Nu finns det snygga svarta och grå t ex.
    Det ÄR svårt att få bort den gamla mattan men det finns säkert specialverktyg som man kan använda.
    Att få trappan trären är ju förstås ett alternativ men kan bli svårt om mattan är infälld i själva steget. Då fattas det ju material som måste ersättas på något vis.

All you need is love
  • peterpani

Vi hade liknande er men med en orage matta. Vi rev bort mattan och slipade den till furu och lackade. Tyvärr kan jag inte säga att det blev lika bra som vi tänkt, det var ett otroligt jobb och efter tre år köpte vi nu trapprenovering av ek. Det blev betydligt mycket bättre. Om du är orolig att det blir halt i trappan tipsade vår golvläggare om en typ av sand man lägger i lacken just för att slippa halka.

• Krickilina

Mitt tips är att måla trappen vit och klä stegen men sisalmatta som du beställer enligt måtten på stegen. Blir superfint!

• pluppen och jag

I nya nummret av Hus & Hem så finns det info om hur man kan "klä om" befintlig trapp. Jag själv vart mycket intresserad. Man sätter bara typ för den gamla trappen. Ungeför som man sätter på skalfasad på tänderna 

Edin ska få en lillebror
  • 2mammis

Vi hade matta i vår som vi slet bort och sedan slipade hela trappan. Det var ett himla jobb men jag blev väldigt nöjd. Finns bild på trappan i mitt galleri.

• peterpani

Vi har Lundbergs och det blev superbra, men kostade nästan tiotusen... Vi målade vagnsstyckena beiga och klädde i ek så det blev en stängd trappa, den var öppen innan och vi gjorde en garderod under med dörr. Fint. Men som sagt dyrt. Vi hade snickare som sågade till och limmade men jag tror att det borde gå att klara om man är lagom händig och man har en bra såg.

• Margaret

Är heller inte särskilt händig men fick till det med ny matta! Det var inte så svårt att slita bort den för oss, lossade med kniv i en ändan.

Nålfilten är inte så dum för den gör dels trappan mindre hal dels dämpar den stegen i trappan (det beror alltså på vilken slags trappa ni har). och det finns fina heltäckningsmattor att välja på nu och även andra material som gummi.

Sen målade vi om trappan också för träet gjorde hallen så mörk, och samtidigt slipade vi bort limmet från stegen, men det var ingen fara att lite var kvar. Vi skar även till bitarna av matta själva för stegen var lite olika.

Lycka till! Idag är det en seger för oss att vi verkligen gjorde det - vi har svårt att komma igång med renoveringar så vi njuter dubbelt!

• Idlur

Vi håller på att renovera trappen och just nu river vi bort de gråa plastmattorna som är fastlimmade i trappen. Men HUR gör i sen?? Vi har verkligen inga ideér!

Tips på någe bra och billigt?

William är min son
  • Margaret

Idlur: Det finns många snygga heltäckningsmattor att välja på. Det går också att fylla igen om man vill ha trappan helt i trä, men det kan vara knivigare. Vilken färg har trappan?

• Idlur

det är en trätrapp. var får man tag på trappmaterial?

William är min son
  • Fräknig donna

Så vi bör alltså själva kunna få bort vår sk. nålfiltsmatta? (fast vi inte är så händiga..)
    Var köper man en ny så? Gärna tips på nån affär norr om Sthlm. Skulle ju gärna byta ut den gröna vi har nu, mot någon annan snyggare För det känns som om vi ändå ska ha en matta i trappen, för halkrisken osv.

Svar på tråden Hur göra om eller "klä om" en trappa?