• karatelinda

Jag får inte bebisen att rapa..

Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag har så svårt att få min lilla tjej att rapa efter varje måltid. Så spyr hon upp lite istället. Hon är en vecka gammal nu.
    Får ångest för att jag "tvingar" henne att må dåligt o spy, bara för att jag misslyckas med en sån sak. Som ju borde vara hur enkel som helst..

Nån annan som känner igen sig eller vill kommentera?

• Svar på tråden Jag får inte bebisen att rapa..
  • tekannan

små bebisar är ofta svårrapade.. o deras matspjälkningssystem är inte färdigutvecklat o kräks lätt. blir bättre!

• Tyche

Alla barn behöver inte rapa, kanske är hon en icke-rapare?

Isaac 050520 och lillasyster BF 070306
  • SaramedM

De allra flesta barn spyr upp lite överskott, det är inte konstigt alls och inget ´du ska må dåligt över.

Kommer det ingen rap så kanske hon inte behöver rapa

• Melly

Det gör inget om hon spyr. Dom flesta bebisar spyr jättemycket det är helt normalt. Alltså hon mår inte dåligt utav att spy. Hon mår inte illa utav det utan dom märker inte av att dom spyr upp. Det är ingen fara alla bebisar vill inte rapa efter att dom har ammat. Inte varje gång iallafall. Du behöver inte ha dåligt samvete för det.

• gnagaren
    Nämen. Barn behöver inte rapa.  Det är gammalt   I bland kräks dom, o i blad pruttar dom.  Det kommer ut nån stans   

Jag ringde BVC efter mitt första barn, o var förtvivlad, och fick det svaret.

Nu när jag väntar 4.e vet jag bättre.

Kram
    Mamma till en NPF:are
  • Visma

Att hon kräks betyder inte att hon mår dåligt... Så små bebisar kräks upp överflödet... så har hon fått i sig lite för mycket mat så kräks hon... Helt naturligt... Börjar det däremot bli kräkningar som sprutar ur munnen så bör man kontakta BVC...
    Hur gör du när du ska rapa henne?

• mamasamueli

Det är väl bara om man märker att de får magknip som man kan testa om det kan vara pga svald luft. Jag tror barn är olika, min pojke behövde aldrig rapas.

• karatelinda

Nämen, nu känns det ju mycket bättre! Jag som började få panik för att jag är en jättedålig mamma!
    Tack, det där hade jag inte hört - att de kanske inte kan eller behöver rapa.
    Men å andra sidan har jag fått väldigt lite info från min bvc också.. (lite dålig tant som jobbar där, jag har inte riktigt förtroende för henne heller tyvärr.. men hon slutar snart! )

Visma,
    jag har henne på axeln och klappar under stjärten så hon liksom "gungar" upp o ner lite.. (Ja, jag är inte så bra på att förklara.. )
    Men det sprutar inte ur munnen, det är mer som "dregel" bara.

• Visma

Oki..Jag tycker det låter helt kanon... Du har nog inget att oroa dig för... Prova att "klappa" lite lätt på ryggen oxå... mer smeka än klappa... Men som alla andra sagt, rapa är inget måste...

• Slumraren

Vi fick också höra på förberedelsekursen att det är gammalt att rapa bebisar på BB fick vi däremot höra att vi skulle vara noga med rapningen, men det räckte med att hålla dottern lite lätt upprätt som man annars håller henne i famnen... inget av detta visade sig stämma på vår dotter. Hon var i stort behov av att rapa och var väldigt svårrapad i början. Lite lätt upprätt i famnen funkade inte alls, över axeln funkade lite bättre, huvudsaken är att det blir lite tryck på magen. Hon blev mer lättrapad med tiden, men i början såg min lösning ut så här:

Efter amningen tog jag upp henne i famnen så att hon halvlåg i 3-4 minuter. Sedan placerade jag henne över axeln och då rapade hon ibland. Andra gånger rapade hon inte på 10 minuter utan somnade. Då blev hon ofta orolig efter ett tag och tog jag upp henne då så rapade hon. Missade jag att ta upp henne så spydde hon. Varför det funkar bättre att först låta henne halvligga har jag ingen aning om, men så var det för oss.

När hon blev lite större slutade jag att ha henne över axeln och placerade henne i stället så att hennes mage trycktes mot mitt ena bröst. Funkade väldigt bra, men då var hon ju redan äldre och mer lättrapad. Nu är hon tre månader och rapar hon inte av att vara upprätt så placerar jag fortfarande hennes mage mot mitt bröst. Rapet kommer som ett brev på posten.

Svar på tråden Jag får inte bebisen att rapa..