ang barn som skelar
Hej måste fråga en sak, vi har en son på 10 månader och nu dom senaste dagarna tycker jag att han skelar på ett öga. Är det så att små barn gör det eller är det nå man ska kolla upp direkt. tacksam för svar.
Hej måste fråga en sak, vi har en son på 10 månader och nu dom senaste dagarna tycker jag att han skelar på ett öga. Är det så att små barn gör det eller är det nå man ska kolla upp direkt. tacksam för svar.
Hejsan.. Själv skelar jag och har haft det enda sen jag var lite. Jag tror att mamma och pappa tog kontakt med läkaren för att se vad man kunde göra. Men jag tror att jag alltid kommer att ha det.
Skelning
Skelning kallas det när ett av ögonen har en avvikande riktning. Ett öga kan avvika inåt, utåt, uppåt eller nedåt. Blandningar kan också förekomma.
Skelning kan vara ensidig (alltid samma öga) eller s.k. alternerande (omväxlande höger eller vänster öga). Det kan också vara så att barnet bara skelar ibland, till exempel vid trötthet eller i vissa blickriktningar.
De vanligaste orsakerna till skelning är:
Ärftlighet har en stor betydelse. Yngre syskon till skelande barn bör kontrolleras av ögonläkare eller ortoptist.
Andra grupper med ökad risk för skelning är barn med förlossningsskador, barn med hjärnskador och för tidigt födda barn. Barnsjukdomar med hög feber kan utlösa en tidigare dold skelning.
Det som händer när ett öga börjar skela är att det inte används på rätt sätt. Hjärnan kopplar så att säga bort bilden från det skelande ögat, och ögat får inte den träning som behövs för att synen ska utvecklas på ett normalt sätt. Ögat riskerar då att utveckla den typ av synsvaghet som beror på bristande träning eller användning av ögat och som kallas amblyopi.
En skelning som kommer plötsligt kan också orsaka dubbelseende. Det är oftast övergående.
Ögonen måste undersökas av ögonläkare eller ortoptist för att kartlägga orsaken till skelningen. Om man upptäcker att barnet har ett brytningsfel räcker det ibland med glasögon för att rätta till skelningen.
Lappbehandling kan ordineras för att träna upp synen på det skelande ögat. Lappbehandling innebär att barnet har lapp för det bättre ögat ett visst antal timmar per dag. På så sätt tvingas barnet att använda det sämre ögat och därigenom träna det. Hur länge barnet ska använda lappen beror på barnets ålder och skillnaden i synskärpa mellan ögonen.
Operation kan behövas för att förbättra ögonens inbördes ställning.