• Zenobia

HJÄLP vad betyder ordet indikation

Hej hej

Håller på med läkemedel nu i skoluppgift, men fastnade på vad indikation var nån som kan ge mig en bra förklaring?
    Ska beskriva en medicins indikationer, effeketer,dosering och biverkningar. Dom sista har jag kolla på.
    Hoppas nån nattsuddare här kan hjälpa mig =)

• Svar på tråden HJÄLP vad betyder ordet indikation
  • Tin o Trolls mamma

Indikationer är väl NÄR en medicin är lämplig, vid vilka sjukdomstillstånd/symptom..

Kontraindikation: Symptom/tillstånd då medicinen inte är lämplig att ta.

Ekorren (gissar vilt)

• Zenobia

åhh tack Ekorren. Jag sitter här och grubblar till tusen och kunde inte få fram av ordet betyder =)

• citronella

Indikationer betyder vanligtvis tecken på...
    som i det finns inga indikationer på att regnet över göteborg ska upphöra.
    Blir dock lite osäker på ditt sammanhang, skulle det kunna vara vilka indikationer (dvs sjukdomssymptom) som ger ledning till vilken medicin som ska användas.
    Hoppas det hjälper...

• citronella

Indikationer betyder vanligtvis tecken på...
    som i det finns inga indikationer på att regnet över göteborg ska upphöra.
    Blir dock lite osäker på ditt sammanhang, skulle det kunna vara vilka indikationer (dvs sjukdomssymptom) som ger ledning till vilken medicin som ska användas.
    Hoppas det hjälper...

• Gosgrodan

Indikation betyder *skäl, eller omständighet som motiverar, eller utgör tecken för ingrepp, åtgärd eller beslut*
    Tex indikation för behandling med antibiotika är infektion.

• Zenobia

citronella

uppgiften var beskriv två läkemedel inom grupperna, smärtstillande och febernedsättande, hostdämpande och slemlösande medel, medel mot diarre och förstoppning.
    Beskriva vad det gäller indikation, effekt, dosering, biverkning

• Tin o Trolls mamma

Så lite så!

Ekorren, usk:a i grunden.

Svar på tråden HJÄLP vad betyder ordet indikation