• IddeGirl

snuttefilt?

Min son tar inte napp eller tummen. Han vill helst av allt ha bröstet hela tiden. (snart 4 månader) tänkte börja med en snuttefilt för att han ska ha någon annan trygghet än mina bröst och så att han kanske så småningom kan ha den när han skla sova istället för mina bröst.

Hur introduserade ni snuttefilten för erat barn? Hur lång tid tog de innan era barn själva tog den och visade att dom ville ha den?
    Många säger att man ska sova med den så att den luktar mamma men de låter dumt för man måste ju tvätta dom...

• Svar på tråden snuttefilt?
  • Sicali

Det är ju bara att snutten ligger
    med i sängen från början.
    Och eftersom barnet i början bara sover
    me snutten så är ju inte tvätt så nödvändigt
    så länge det inte kommit kräks eller liknande på.
    Min son har haft sin snutt ho sig sedan bb och han började
    själv släpa runt på den vid ca 1 års ålder.
    Nu är den med överallt.
    Ett tips är dock att ha flera om nån kommer bort
    så det inte blir kris. Min son har två hemma och en på dagis.

• Blubban

Mina barn har fått snutte ifrån början. Helt ok att sova med den men ha många så att man byter, det är just när den börjar lukta som det sen kan bli svårt att ta den, byta till annan alltså. Finns det ngt annat som alltid funnits med en nalle eller nåt. Funkar oxå som tröst för vissa barn. Vissa barn har inget alls, du får helt enkelt kolla vad ditt barn vill!

• Tissa

Ludde har en snuttefilt som han haft ända sedan han föddes. Det bara blev en snutte helt plötsligt (var som en vanlig filt till en början) och nu kan man ibland märka att han har svårare att komma till ro när han ska sova om han inte har den mot kinden. Han är nu 5 mån.

Självklart måste den tvättas alltsom oftast då det hamnar en massa dregel och kräks på den men nu ska jag försöka få tummen ur och inhandla ett par likadana så man inte behöver få panik om den skulle försvinna eller nåt.

Jag hade själv en snutte när jag var liten som min mamma gjorde av gamla blommiga lakan. Det var jättebra för det var ju bara att riva ut en ny bit om man råkade tappa snutten.

• Blå Flygare

Jag började introducera snutte när min lilla var 3 mån, o samtidigt började jag med filt över huvudet för att få mörkt o inte så mång synintryck. Snutten fungerar inte såå bra, men filten över huvudet har blivit till en snuttefilt istället Hon är nu strax 6 mån.

• mammatillpojkar

vi hade snuttefilt från början som han hade över sej i vagnen, den låg i sängen när han sov..

• Blå Flygare

Glömde: Ibland suger hon på filten när hon inte får tag på nappen (vilket hon sällan får själv) o det tröstar lite tills mamma hinner leta fram nappen o plutta in den. Mycket lättare att hitta o få in stora snuttefilten än lilla trixiga nappen ju!

• ejja81

min dotter ville gärna ha nått över ansiktet å hålla å gnugga msig mot,,så köpte en litte snuttefilt tog den diräck är hon ledsen så blir hon nöjd av den å nappen,,när hon sover måste hon ha den=) men får den bara hemma inte borta

Svar på tråden snuttefilt?