• SandvikenMamma

AKUT!! Pärla i näsan...

Sitter i telefonkö till sjukvårdsrådgivningen nu men det är LÅÅÅÅNG kö dit.

Min två-åring har petat in en pärla i näsan och den sitter jättelångt inne i näsan. Vad gör jag? Åker till sjukhuset fast jag inte pratat med dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-20 21:40:25:
    Såhär blev det:
    Vi åkte in till familjeläkarjouren här i sandviken. Fyra sycken försökte länge men fick inte ut den, så vi blev skickade till akuten i Gävle på öron-näsa-hals. Där fick vi såklart vänta länge, men när vi väl fick träffa läkaren fick vi ut pärlan ganska snart.

Han sa att han såg att den suttit där länge och problemet var att hon hade petat in den långt! Det var därför de i sandviken inte fick ut den.

Så tydligen ska man åka in omgående om man inte får ut den själv. Men nu är vi hemma igen

• Svar på tråden AKUT!! Pärla i näsan...
  • Phuis

Föräldrakyssen gar jag hört talas om...
    typ blåsa ut pärlan.
    Lycka till!!

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • Emmixen

Jag hade också åkt. Det finns inget du kan göra för att få ut den (vad jag vet) och därför måste ni förr eller senare in ändå. Inne tidigare = hem tidigare. ÅK!

~ www.emmixen.se ~ Jag har en sjukdom, men jag är inte sjuk ~
  • SandvikenMamma

Tack.... Nu har jag ringt efter taxi så nu är vi snart på väg. skriver mer sen

• Phuis

å sen åka till sjukan å kolla slemhinnorna

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • S vali s

Åk in, dom är experter på att plocka ut pärlor som har hamnat i näsan

Sist vi var på öron-näsa-hals akuten hade läkaren en stor glasburk med div. pärlor. Hoppas det ordnar upp sig

Den late får brått när det blir kväll
  • KalleLinus

Pilla inte..... håll för ena näsborren och be barnet blåsa ut.. försök inte för länge. åk in till vc
    lycka till

• Max mamma

Lugn...det är inget farligt!
    Men visst ska du dit så dom får ta ur den,men prata först med rådgivningen!

Lycka till,har varit med om massor av barn på förskolan som gjort detta...en del har vi fått skicka till HC.

Camilla

• Kajee

Min son petade in ett opoppat popcorn i näsan. Du ska åka in och ta bort den - för den kan få slemhinnorna att svälla och då kan det bli svårt att andas. Men det är ingen panik. Det tar ett tag innan de "svullnar upp". Ta med något roligt att göra och kanske något att äta och/eller dricka för du kan bli sittandes ett tag. Du ska åka till akutmottagningen för öron/näsa/hals.
    Lycka till!

Svar på tråden AKUT!! Pärla i näsan...