• För blinda själar är alla katter

spjälsäng ikea eller dyrare modell?

Svärfar har erbjudit sig att köpa spjälsäng på IKEA till vår kommande bebis, men jag vet inte riktigt om de har ngn säng som jag vill ha.

Vet att många köpt IKEA-sängar och är toppennöjda, men jag har hittat en snygg spjälsäng med sänkbar sida och vaggfunktion som man senare kan "ta bort". Dessutom är det ju standardbäddmått, vilket det inte är på IKEAs sängar...

Denna dyrare modell kostar 1400:- vilket ju är ca 3ggr mer än IKEAS billigaste modeller så därför tvekar jag.

Ni som har vaggfunktion eller sänkbar sida på era sängar....hur viktigt har det varit för er och era bebisar? Och hur länge använder man en spjälsäng?

• Svar på tråden spjälsäng ikea eller dyrare modell?
  • Claudia gbg

hade ingen sänkbar sida men har önskat mig det massor med gånger. Har monterat medar på min säng för vaggning. Många ggr har jag ju önskat annorlunda säng men nu när thea är 1 år o hon växt ifrån sängen (av olika skäl) så tänker jag behålla den till nästa barn...
    Lätt att efterhand tänka "äsch, jag klarar mig utan...", men just då önskade jag mig en bättre säng! (har haft en fin ikea-säng)

• Känslan

Jag kan rekommendera Ikeas själsäng Diktad,jättefin.Det finns andra sängar än Sniglar på Ikea.Kostar drygt 1000-lappen tror jag det var.Har ej sänkbar sida men det behöver man inte,för vad egentligen? Vaggfunktion kan man ordna genom att köpa "sovpuckar" för ett par hundralappar som man kan ha under alla spälsängar.Man använder en säng ett bra tag till 2 år kanske,det är ju indviduellt.

• Blå Flygare

Jag har sänkbar sida o tycker det är guld värt. Min dotter är bara 6 mån, men jag är redan glad över att slippa "stå på huvudet" när jag ska plock upp henne.

Men en annan aspekt är stabiliteten. Många spjälsängar lever inte upp till säkerhetskraven, så kontrollera att sängen ni tänkt är stadig o har en bra kontruktion. IKEAS ena spjälsäng var ju en av de få testade som faktiskt fick godkännt. Vi ska reklamera vår säng efter nyåret, för den är inte stabil nog när hon kommer resa sig upp. Har bara inte orkat gjort det än i julruschen o allt.

• bunny75

För blinda själar är alla katter ->

Vad är det för säng du hittat med sänkbar sida?

• Virra82

Vill också ha en säng med sänkbar sida

• ÅsaE

Vi har haft IKEA's sniglar hela tiden och den har funkat jätte bra och vi är nöjda. Den är lite nättare än många andra och vi bor lite trångt så den har varit det bästa alternativet hela tiden.

• Angel80

Har också en säng med både höj- och sänkbar sida och botten. Det är toppen och jag skulle inte vilja vara utan den funktionen. Idag så har jag botten i högsta läge och sidan nedsänkt, så står sängen kloss i kloss med min sida av sängen så när lilleman vaknar på morgonen och vill ha mat så lyfter jag bara över honom i sängen, utan att behöva gå upp, och kan amma honom, så somnar vi om och sover de sista morgontimmarna innan lunch tillsammans i vår stora säng, så har vi gjort sedan sonen var 1-2 månader gammal.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • Vårhumlan83

Såg ett spjälsängstest i Aftonbladet (tror jag) för någon vecka sedan. Det var nästa bara IKEA sägnarna som var godkännda helt utan anmärkning... Kan vara värt att tänka på

• Lovely SunShine

har ni några länkar på sidor, där ni har hittat babysängar som ej e från Ikea??

• Hatter

Vännen, om du har råd med den dyrare sängen och gärna vill ha den så köp den. Har du inte råd så låt din pappa köpa dig den billigare. Det kan vara kul med vissa finesser, men inte nödvändigt. Personligen tycker jag att vaggfunktion är jättebra! Då mina syskon var små minns jag att vaggan verkligen hjälpte!

Jag resonerar lite såhär, jag kommer nog unna mig EN lite dyrare sak och så köpa resten billigt eller begagnat. Som tur är har jag familj som hjälper mig med det mesta. Jag har fått en spjäläng av den blivande fastorn, och mina föräldrar köpte mig en barnvagn. Och min mormor har lovat mig en vagga. Så det är faktiskt inte så mycket kvar förutom bilstol och skötbord.

• ÅsaE

IKEA sägarna, iallafall sniglar går att justera höjdläget på. Och istället för vaggfunktion så köpte jag begagnade "vyssan-lull fötter" för en knapp hundralapp och satte på.

• mumla

Vi har köpt en "Kaxholmen Nina" på Babyland. Den säljs även på Barnens Hus och Briobutiken. Den har sänkbar sida, vilket jag tänker kan vara superbra sen när barnet är lite större och man vill lägga ner det om det har somnat. Jag är själv rätt kort (162cm) så jag når inte ner till botten utan att sänka gaveln.

Vår säng och IKEAs samtliga sängar fick godkänt när Vi föräldrar (eller om det var Råd och Rön) testade spjälsängar för några år sedan.

• För blinda själar är alla katter

Kul att höra så många olika åsikter och erfarenheter

Jag är själv ganska kort och har en axel som är lite halvkass så det är därför jag funderar på att sänkbar sida skulle kunna underlätta när bebisen ligger i bottenläge så småningom.
    Sen lät det ju som en smart idé att ha sängen kloss an så man lätt kommer åt att amma på natten!

Vaggfunktionen är ju bara en bonus i så fall.

Bunny 75-----> Sängen jag har hittat heter Jakob och finns på www.gladaungar.se

[img]www.gladaungar.se/gladaungar/images/shop/jakob%20III%20maghony.jpg[/img]
    *får se om jag lyckades lägga in bilden*

• bunny75

För blinda själar är alla katter -> Tack för tipset

• Chewie

Jag har en Sniglar från Ikea och har inte alls saknat sänkbar sida.. Vaggfunktion har jag fixat med hjälp av "Vyssan-Lull"-tassar.. Jag har varit jättenöjd med den!

• Pingulina

Vi har inte höj- och sänkbar sida (snigel har vi) och jag har aldrig känt att jag har saknat den funktionen heller. Vi har vyssanlull-tassar på sängen som vaggfunktion och det har varit guld värt för oss däremot.

Mamma till Nellie född 060331
  • HasseH

När man har sängen på lägsta läget har väl barnet lärt sig att ställa sig upp, alltså behöver man inte sträcka sig lika långt ner.

Vi har en sniglar-säng från ikea som vår tvvåriga dotter fortfarande sover jättebra i. Vyssan-lull-tassar har vi också köpt - jag tycker inte vi har haft så stor nytta av dem men min man är av en annan åsikt.

Faktum är att vi var på ikea igår och köpte en till likadan till bäbisen som kommer om en månad ungefär. Så nöjda är vi med den. Lägg hellre pengarna på nåt annat trevligt! (madrass, spjälskydd, lakan...)(inte riktigt vad jag menade med trevligt, men det blir ju också en utgift....)

Svar på tråden spjälsäng ikea eller dyrare modell?