• Anonym (Hjälp)

Överklaga betyg?

Vet nån vart man skall vända sig för att överklaga ett betyg, samt lämna in en formell klagoanmälan på orättvist behandlande?
    Har självklart kontaktat rektorn men vill även ta detta vidare!!

• Svar på tråden Överklaga betyg?
  • Anonym (bebismamma)

Mig veterligen så går det inte att överklaga, läraren har all makt och all rätt på sin sida, det är vad jag hört av min man som är lärare på gymnasiet.

• Anonym (Hjälp)

Okej, detta gäller iofs ej gymnasiet. Och där e bevis på  orättvist behandlande (Alla provreslutat).

• FaRieTaLe

Hittade detta om det kan vara till någon hjälp:

"I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) står att läraren ska redovisa varje elevs kunskapsutveckling för eleven och hemmen, samt fortlöpande informera elever och hem om studieresultat och utvecklingsbehov. I 7 kap. 2 § grundskoleförordningen står också att läraren minst en gång varje termin bl.a. ska samtala om hur elevens kunskapsutveckling bäst kan stödjas.

I läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) står att läraren fortlöpande ska ge varje elev information om elevens utvecklingsbehov och framgångar i studierna, samverka med hemmen och informera om elevernas skolsituation och kunskapsutveckling och redovisa för eleverna på vilka grunder betygsättning sker. I 7 kap. 19 § gymnasieförordningen står också rektorn minst en gång varje termin ska se till att eleven får en samlad information om bl.a. elevens kunskapsutveckling.

Detta innebär att betygen inte ska komma som en överraskning, utan att eleven ska vara väl informerad och få chans att prata med läraren innan betygsättningen.

Betyg ska sättas av läraren med utgångspunkt i kursplanernas mål och betygskriterierna. När betyget väl är satt finns ingen möjlighet att överklaga det. Däremot kan en elev i grundskolan alltid begära en prövning (7 kap. 16 § i grundskoleförordningen). För den som är elev i gymnasieskolan får prövning göras endast på kurser och projektarbete där betyg inte satts eller på kurser och projektarbete med betyget Icke Godkänd. Den som inte är elev i gymnasieskolan har rätt att pröva på alla kurser och på projektarbete (7 kap. 14 § i gymnasieförordningen)."

www.skolverket.se/sb/d/1445;jsessionid=956B37CDDD975D4BE14FE6C33C65F0FE

• ztollebyarn

Prata med läraren och rektorn. Det kan bara ha blivit fel. Det blev så för mig och det fixade skolan direkt. Så det går att få slutbetyget ändrat. Lycka till!

Svar på tråden Överklaga betyg?