Så trött på min skuldbeläggande mamma
Är så jävla trött på detta tjafsande om ingenting jämt.
Jag vet inte ens var jag ska börja berätta om vår relation. Min mamma har alltid när hon varit arg på mig, anklagat mig för att vara känslokall precis som min far, att jag alltid brusar upp för ingenting och aldrig vill vara "nära" henne. Hon har säkert haft goda intentioner under min uppväxt men jag har alltid känt detta skuldbeläggande för att jag inte är som hon vill att jag ska vara. Hon har säkert haft rätt många gånger i att jag varit känslokall och hård men det är bara ett sätt för mig att "försvara mig" och distansera mig mot henne.
Jag är en person som alltid gått min egen väg, gjort det jag tyckt är viktigt och kul men samtidigt ofta blivit stoppad på vägen av hennes skuldbeläggande. Ett exempel för att vara mer konkret var att jag anklagades för att vara egoistisk när jag ville åka till usa och plugga ett år när jag var runt 18. Jag gjorde upp planer men fick lägga ner dem för att mamma skulle bli ledsen om jag var borta så länge. En annan var när jag flyttade hemifrån och hon ringde mig varje dag och kollade vad jag gjorde och vad jag skulle göra och jag till slut sa ifrån att jag behövde "space", då började hon gråta hejdlöst och sa att jag aldrig behövde ringa henne mer om det var så himla jobbigt att prata med henne några minuter om dagen. Jag fick liksom aldrig sätta gränser eller få mina känslor respekterade.
Många såna saker har gjort att jag vuxit upp till att bli sån som andra vill ha mig, osäker, och gått igenom en massa dåliga relationergenom åren, men sakta hittat tillbaka till mig själv och mitt riktiga jag igen.
Jag jobbar mycket med mig själv och min dåliga självkänsla och gått iterapi, för att inse att jag inte lever min mammas liv eller för att göra henne lycklig men visst är det fortfarande svårt.
Problemet är att handskas med de sk vardagliga dispyterna med henne. Mitt tålamod tar ofta slut innan vi ens har börjat prata och det slutar ialla fall minst en gång i veckan med att vi lägger på luren, jag har ont i magen, vill gråta och samtidigt har dåligt samvete för att jag kanske gjorde henne ledsen.
Det kan tex handla om att hon ringer och säger att de kommer förbi och hälsa på en fredagkväll och jag säger att jag inte orkar för att jag är så trött efter lång jobbvecka, och hon blir sur och tycker att jag aldrig vill träffa henne och pappa. Eller när jag säger att jag och maken vill fira julafotnsmorgon själva och därför kommer över framåt lunch/tidig eftermiddag så blir hon sur för att vi "håller oss undan" och inte vill umgås med dem. Så här är det med allt
Vet inte hur jag ska göra för att slippablir anklagad för att inte bry mig och att jag är så elak.