• CMN

Nån som bytt kök nyligen?

Vi ska byta kök har vi tänkt och håller på att titta runt. Vad har ni valt för kök, varför just det märket och hur mycket har det kostat? Vi vill ha en slät trälucka och granitskivor.

• Svar på tråden Nån som bytt kök nyligen?
  • Topdog

Hej!
    Vi har inte börjat bygga än utan hantverkarna kommer i vår. Men vi har bestämt oss för vad vi ska ha för luckor, tillverkare, planlösning etc. Nu återstår lite små justeringar av planlösningen, typ ska vi ha det skåpet eller det?

Stommar:
    Faktum från IKEA
    (Har haft IKEA-kök tidigare och tycker inte att de har sämre kvalitet än andra kök som jag har erfarenhet av. Att det är billigt är en annan viktig aspekt)

Luckor:
    Abstrakt, vit från IKEA
    (Köket är mot norr och rejält mörkt. Vill ha så ljust kök som möjligt, så vita luckor som reflekterar ljus blir perfekt. Även är är IKEAs priser ett tungt argument)

Bänkskiva:
    Massiv ek från IKEA
    (Efter en del dividerande har vi kommit fram till att vi ska ha riktiga träskivor i köket. Dom kommer att oljas i omgångar och slipas emellan. Sist kommer vi att lägga på hårdvaxolja för att få en riktigt tålig yta)

Själva köksskåpen kommer att kosta 37.000:- (stommar+luckor). Sen tillkommer täcksidor, socklar, diskbänk, vattenkran, bänkskiva och handtag, vilket blir ytterligare 15.000:-.

Sen kommer vitvaror. Kyl och frys har vi redan, resten ska bytas ut. Så vi behöver diskmaskin, ugn, micro, spishäll och fläktkåpa. Räknar med att det kommer gå på 30.000:- men då har vi valt en induktionshäll som är extra bred och det gör att det blir dyrt. Vi har heller inte valt det allra billigaste av de andra grejerna.

Ja, sen tillkommer ju allt arbete. Hur mycket det blir vet jag inte men det kommer nog att kosta en del.

hoom-sthlm.blogspot.com/

• Celice

Vi har nexus ek från Ikea, jätte nöjd med allt i köket, billigt var det också.
    Bilder finns i galleriet.

Storken beräknas komma 070307
  • Dundermamman

Vårt kök blev klart idag!!
    Vi valde Nexus ek från Ikea med Tidaholms vitrinluckor! Golv i ekparkett,ljusgrått kakel från Dekora och Ikeas stenmönstrade bänkskivor i svart! Har en del bilder i galleriet, men har inte hunnit få in slutresultatet ännu!
    Vitvarorna har vi köpt på El-kedjan, de är från Cylinda allihop förutom fläkten som är från Gorenje!

Slutpriset blev 98,000:- inklusiv ekgolvet/marmorn i hallen och köksmöblerna!

• lillaEgo

Vi har bytt nyligen och köpte alla delar på IKEA. Priset de håller passar vår plånbok därav valet i första hand.

• CMN

Tack för era svar. Allt annat än IKEA är sjukt dyrt. Helst vill vi ha en slät lucka från Ballingslöv eller Marbodal med då går bara skåp och luckor på runt 120 000 kr med granitskivor. Som sagt skj

• CMN

Opps. Lyckades skicka inlägget innan jag var färdig. Det verkar som om det blir IKEA här också, eftersom det är en tredjedel av priset jmf. med allt annat.

• Anna Panna

Vi ska börja bygga upp vårt nya IKEA-kök under veckan, just nu ligger det i vardagsrummet och väntar. Vi har valt faktumsystemet med Ädel vit lucka samt bänkskivor i massiv ek. Vi har IKEA-kök nu med, vi håller på att byta hus - renoverar först, och kanontrivs med nuvarande så därför var det ingen tvekan om att det skulle bli IKEA igen - sedan är det ju prisvärt också.....

• Auris

Tidaholm från IKEA. Som någon redan skrivit så var de flesta alternativen fruktansvärt dyra. IKEA har bra urval och vi fick ett snyggt kök till drägligt pris.

• lillaEgo

Det jag älskar med IKEA är att man inte behöver gråta blod eller rulla mannen i fjädrar då han klantar sig och borrar handtagshålen på fel ställe. Jag tror att det är det enda min man älskar med IKEA också.

Svar på tråden Nån som bytt kök nyligen?