• Eerika

Förstorad njure

Har nu varit på akuten två ggr pga. smärtor i höger sida. Alldeles under revbenen. När det gör ont gör det så fruktansvärt ont! Blev nu sjukskriven två veckor i alla fall. Det som jag har kallas hydronephros tror jag och det är visst inte alldeles ovanligt då man är gravid. Njuren var lite lätt förstorad. Men att det kan göra så ont. Fick första gången några starka tabletter som min barnmorska tyckte verkade olämpliga att ta då jag idag hade en rutinkontroll. Hade heller inte tagit några eftersom det kändes lite läskigt att det står på dem att de är olämpliga vid graviditet (är i v 25).

Doktorn hade lite svårt att förstå det men som det blev nu så sa han att jag ska ta dom vid smärta och komma tillbaka om det inte förändras. är så orolig att det skulle bli svårigheter att få fortsätta vara sjukskriven om det inte slutar. Jag jobbar på kontor och tar emot besökare under dagarna. Som det är nu så kan jag inte sitta mer än några minuter utan att jag får akuta smärtor. Att jobba går inte... Nästan tre månader kvar av grav. Vilken mardröm om detta fortsätter. Att ta dom här starka pillren varje dag känns riktigt obehagligt, dessutom får man ej ta dem från v 32. Någon som har någon erfarenhet av det här?? Gick det över? Stoppade de in ett rör el blev det isåfall bättre av sig självt? Blev ni sjukskrivna en längre tid om det fortsatte?

• Svar på tråden Förstorad njure
  • EJL

jag hade som du min förra grav...
    min njure var kraftigt förstorad ( 3 ggr sin vanliga storlek..) och jag kissade rent blod pga av detta. Livmodern tryckte på urinledaren och gjorde att njuren ej kunde "tömma" sig som den skulle. detta resulterade i fruktansvärd smärta. dock ej varje dag utan efter att ha "kissat blod" under kanske 12 timmar så var det rätt bra i några veckor, innan proceduren upprepades...dom behövde aldrig Operera mig utan jag gick graviditeten ut, och lärde mig att hantera smärtan och bäljde i mig vatten för att skölja igenom ordentligt...
    blev sjukskriven en vecka första gången detta inträffade. Dock retade detta upp min livmoder så pass mycket att jag hade enormt med förvärkar/sammandragningar och belv sjukskriven heltid pga det från v.27 ungefär...
    Det borde i ditt fall inte vara några problem att bli sjukskriven om du har så ont så du ej kan arbeta. Annars får du åka in regelbundet och säga exakt hur ont du har. Finns dte på papper brukar dte vara enklare...
    Jag fick också starka smärtstilland+ kramplösande och var på några extra ul pga av detta.
    Vad heter dina tabletter?
    /Erica

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • Eerika

Tack för ditt svar! Jag har också fått mer sammandragningar än tidigare de senaste dagarna. Kändes som att det var väldigt mycket helt plötsligt, i samband med att det också gjorde ondare. Födde du för tidigt? Hur är det när du nu är gravid igen? Jag har inte kissat blod alls, men det gör ofta förskräckligt ont på höger sida. Det triggas av att jag sitter och är oftast under kontroll då jag ligger ner. Men man kan ju ine ligga ner 24 timmar om dygnet! De tabletter jag har fått heter diklofenak. Var det samma du fick? Jag hoppas att jag inte förväntas ta dessa varje dag framöver så att jag kan jobba heltid. Det känns helskumt att knapra tabletter då man är gravid men... Vad tyckte du om tabletterna? Gick det över för dig? Var det hydronephros det kallades?

• EJL

Eerika- jag fick inget "namn" på det..bara att njuren förstorades pga av att livmodern tryckte på den...
    nej det var inte dom tablettrna jag åt.
    Den här graviditeten har jag ej känt av några njurbesvär, däremot har jag sjukt mkt sd. om jag haft ett jobb hade jag garanterat blivit sjukskriven...nu är jag mammaledig och försöker ta det så lugnt det går...

Jag tycker dte är helt sjukt om man förväntas jobba bara för att man går på smärtstillande..har man så ont att man måste ta tabletter ska man ju helt klart vara hemma...prata med din läkare om det så blir du säkert sjukskriven...

• Eerika

Ja du har rätt... Det var inga problem att bli sjukskriven dessa två veckor så... Det låter verkligen jobbigt med sammandragningar! tror läkarna att det finns risk för att din bebis ska komma för tidigt?

• EJL

ja det tror både dom och jag....Leon kom ju 3 veckor tidigt, men det var mkt bra för han var på väg ut redan i v.27...även denna bebbe verkar vilja komma...senast inatt hade jag sd med 3 min emellan hela natten...så vi är glada för varje vecka som går!

Har du mkt sammandragningar som gör ont?

• Eerika

Nej sammandragningarna gör inte ont. Det är mer bara så att jag känner av dem. Just nu är det mer på en normal nivå tror jag. Det vara bara ett par dagar det var väldigt mycket... från att jag haft mkt lite innan. Och eftersom att jag samtidigt fick så ont på höger sida kändes sammandragningarna mer obehagliga. Hur gjorde dom för att hindra att Leon skulle komma i v 27? Hur märkte du att han var på väg? Vilken vecka är du i nu och vad säger läkarna om det hela?

• EJL

nu är jag i v.26+4 alltså 27...
    när Leon var påväg fick jag bricanyl, som ska göra att livmodern slappnar av och sd ska minska..men dte hjälpte ej...dom var på väg och skulle köra oss akut med helikopter 40 mil till ett annat sjukhus(man får ej föda före v.28 där vi bor) men plötsligt stannade det av av sig själv...så vi slapp..
    Sen fick jag även kortison för att skynda på lungmognaden OM han skulle kommit väldigt tidigt...

den här gången är dte ganska lika som sist..mkt sd och även regelbundna sånna. men det stannar oftast av efter nån timma. så jag hoppas lillebror vill ligga kvar några veckor till...

men eftersom jag har så även denna grav, trots att jag ej har problem med njuren nu, så hade dte kanske inte med njuren att göra ändå...utan min livmoder är antagligen väldigt lättretad, en del sd "ska" man ju ha, det är ju normalt för livmodern att träna tills förälossningen....men dom ska inte göra ont...

• Eerika

Vad obehagligt det låter. Skönt att det gick bra! Några veckor till så borde det ju vara lugnt för er, även om bebisen vill ut... Vilken söt liten son du har förresten! Fina bilder...

Svar på tråden Förstorad njure