• therre

vad kan man göra mot tryck i öronen vid förkylning? snabba svar!

jag har varit rejält förkyld nu ett tag och mina öron värker så jag knappt kan sova :/ nån som vet vad man kan göra åt det? ibland slår det lock för öronen då jag är så snorig, men det gör så ont när jag 'blåser bort' locket :S

• Svar på tråden vad kan man göra mot tryck i öronen vid förkylning? snabba svar!
  • therre

steam -> hjälper det fast man har rinnande snor istället för att man är täppt? undra om man kan ta såna där droppar som småbarn använder..

• mononoke

Ta näsdroppar ändå! Hellre rinnig näsa än att riskera att få ont i öronen. *från en som vet hur det känns när trumhinnorna värker sönder*

• therre

mononoke -> tack! ska kolla om jag har kvar sen dottern varit förkyld!

• Ribbon

Följ föregående exempel men när du satt näsdroppar så för att förebygga att det kommer tillbaka sätt vitlök i öronen... det löser upp och förhindrar att det kommer igen...

Hoppas du slipper förkylningen.

• therre

ribbon -> vitlök?! typ en klyfta eller vad? det har jag då aldrig hört!

• Anna76

Det gjorde min mammas jobbarkompis. Alltså satte in vitlöksklyftor, men det var i näsan... De fastnade!!!! :-O Fick lov att åka till doktorn! Efter det så har hon alltid snören runt, så man kan dra ut dem...

• Ingen

Rinexin - slemhinneavsvällande

• Upptagen

gå till doktorn? Kan vara öroninflammation, fast då brukar det göra så ont att man inte står ut.

• Sammet

...eller vanlig gullök, hacka lite och lägg i lite gasbinda eller tunnt tyg.

VAR FÖRSIKTIG MED ATT BLÅSA UR ÖRONEN!
    Ta inte i "för kung och fosterland". Man ska vara snäll mot sina öron.

• Princess Leia

Therre: Det bästa är ju näsdroppar... Ofta och tryckutjämna mellan varven. Och du barn näsdroppar är för klena köp på Apoteket för vuxna i stället. Annars så finns det en dunderbra medecin för bihålorna som heter Rinomar. Prata med din läkare om dom. De är receptbelagda...
    Lycka till!!!! / från en som under alla år haft STORA bihåleproblem....

• Elmindreda

Förra året när jag var förkyld och hade jätteont i öronen sa min läkare åt mig att använda Otrivin nässpray. Tårarna rann när jag tog den, men det blev bättre. När jag hade ringt sjukvårdsupplysningen innan sa de åt mig att "blåsa bort" locket, men när jag kom till läkaren sa hon att jag absolut inte skulle göra det! Risken sa hon var att man redan har sådant tryck i öronen att trumhinnan kan spricka.

• therre

jag tänkte också det att det kanske inte är så bra att blåsa eftersom att det liksom är stock uppe i näsan, bihålorna eller vad det nu är... jag har så ont på kvällarna och det är nästintill olidligt när jag ligger ner. ska nog gå till apoteket imorgon och höra vad de tipsar. jobbigt att ha så här i flera dagar då man knappt hör nåt

• Upptagen

Är du säker på att det inte är öroninflammation då?

Jag är så tjatig eftersom jag själv råkat ut för det flera gånger (nästan en gång om året...) som vuxen. Isåfall behöver du ju bli undersökt och få pencillin...

• therre

tussilago -> det känns faktiskt lite bättre idag. fast det är pinsamt att gå ut med mössa när det är typ bara -10 grader *s* har int tryck i öronen idag, utan mest ont i huvudet för att det är stock, men har varit och köpt otrivin eller vad det nu heter idag

tack SNÄLLA alla som svarat!

• firhilwen

Man kan ju göra koksaltlösning själv på 1 dl vatten och en knivsudd salt, koka upp och sedan låta svalna.
    Vanliga näsdroppar man köper innehåller ju samma sak...

Svar på tråden vad kan man göra mot tryck i öronen vid förkylning? snabba svar!