• Jolle

Illamående/kräkning vid graviditet?

Hej alla vänner här!
    Jag har en liten fråga... Hur många ev er där ute som är/varit gravida har haft problem med att kräka och må illa under graviditeten?
    Vi planerar att påbörja barnskapandet :) i sommar, men är livrädd för att må dåligt vid graviditetn. *ler* Fånigt va?

• Svar på tråden Illamående/kräkning vid graviditet?
  • Morfen

Hur man mår är ju så individuellt men du kommer säkert må illa till och från. Själv mår jag illa om kvällarna men då hjälper det att ligga stilla, dricka vatten, citronsaft eller flädersaft och försöka distrahera tankarna på illamåendet genom en bra bok, tidning eller tv.

Det kommer säkert gå bra! Det finns hjälp att få om illamåendet blir för jobbig. Postafen som är en receptfri åksjuketablett som funkar hyggligt men det finns ockås receptbelagda medel som man kan få om illamående och kräkningar blir jobbiga.

• Malin78

Mått illa ända till nu ( v.17+4) och kräkt emellanåt speciellt om det är nåt som luktat illa eller så..

Lycka till, illamåenedet får man ta på köpet:).
    Kan tillägga att när jag väntade min son så mådde jag superbra hela grav.

• Lilla Puh

Det verkar variera från person till person hur man mår! Själv mår jag kanonbra och är nästan orolig för att jag mår jättebra! ;)
    Är i v. 7 och har inte haft en tillstymmelse till illamående. Inte heller min syster, mamma eller mormor mådde illa en gång under sina graviditeter!
    Så var inte orolig, en del mår inte illa alls under graviditeten!

• Nina 78

Jag har mått illa hela tiden sedan jag fick reda på att jag var gravid är nu i v 12. Men man fixar det på något sätt, jag var jätterädd för illmåendet i början, för det är det värsta jag vet.

Men när man väl har fattat vad det beror på, så är det värt det, och det är ju under en viss tid bara...

jag tror att du fixar det galant!

Kram nina

• Rudde

Hej jag har precis gått 10 fulla veckor och är alltså på väg in i vecka 11. Vecka 6-7 till nu har jag spytt nästan hela tiden och jag mår illa nästan varje dag. Men jag håller med Nina 78 att när man vet vad det beror på så är det värt det. Och det går över, man får se det så. Dessutom har jag ca 10 kompisar/bekanta som fått barn och bara en av dem spydde som jag. Någon mådde lite illa men det är helt olika. Så oroa dig inte för det nu. Och om du mår illa sen, så går det över. Jag kan tillägga att spy är det absolut värsta jag vet men man klarar det ändå.... och jag har spytt 6-8 ggr per dag vissa perioder. Ha det bra!

• Jolle

Spy 6-8 ggr per dag???? Jäklar, nu blev man ju motiverad. *ler*
    Nåja, det är ju helt klart värt det besväret trots allt. Trots att kräka är det absolut värsta jag vet...

• Leos mor

Oj oj...detta kräkande!!! Jag var sjukskriven 7 mån vid min första graviditet pga kräkningar o viktminskning. Den här ggn (v.9) så är det mkt värre. Jag blev till slut inlagd för dropp pga uttorkning.

Men jag säger som jag alltid gör: det är det värt!

Läs gärna i min dagbok, där står lite mer ingående information.

Kram jenny

• Anette

En liten tröst kanske, detta är min tredje graviditet, och jag har inte kräkt en enda gång under någon av dem, möjigen mått lite illa med inget mer.

Det är som sags så många gånger innan ....helt individuellt....Lycka till...

• Mausiii

Usch ja... mådde jätteilla den första tiden. Det kändes som om jag hade en 9 veckor lång magsjuka (vecka 7-16). Tack vare Postafen slapp jag spy _hela tiden_. Mådde alltså mest konstant illa.

I vecka 24 kom illamåendet tillbaka men nu mer som morronsjuka. Börjar ofta dagen med att spy. Morgonen är värst och sen blir det bättre under dagen. Har precis köpt nya postafen, så jag hoppas att det blir lite bättre av det.

Är i vecka 25 nu.

• Ankmamman

Jag har precis som du varit livrädd för illamående/Kräkningar. Därför har det blivit så att jag avstått från att bli gravid... fram till för 9 månader sedan ;) Jag har läst tonvis med info i ämnet... Vid något tillfälle har jag läst att 50 % av ALLA gravida mår illa. En del av dem kan också Kräkas. Några mår illa i ett par veckor, andra flera månader. Vissa kräks mycket, andra inte alls!!!

Sen har ju jag fått för mig att de som kräks mycket under sin graviditet, har antagligen lätt för att kräkas annars oxå... men det är bara en teori som kommer från mig själv.

I vilket fall som helst, jag blev gravid i maj -03 och har en vecka kvar tills jag får träffa min lilla bebis (förhoppningsvis alltså). Jag blev fullständigt panikslagen när jag hade tagit gravtestet!!! FASTÄN BARNET VAR NOGA PLANNERAT!!!!!!!!!!!

Jag har sluppit att kräkas! Men tyvärr har jag mått illa från v.5 - v.12 till och från. ETT STORT TIPS NÄR MAN MÅR ILLA: ÄT!!!!! det hjälpte mig. Jag vågade inte äta i början av min graviditet (Mycket dumt va??) då mådde jag oxå skit!!! Men sen blev jag itvingad mat av mina nära o kära och jag märkte fort att så länge jag tuggade på något så mådde jag kanonbra!!!

Jag är jätteglad att jag vågade ta steget för det är en otroligt underbar känsla att vara gravid!!!!!!!! JAG LOVAR!

Hoppas jag har varit till någon hjälp!

Lycka till Kram från Annica.

• arwen

kräkningar fram till v.14 sen kan jag bara äta när jag känner för det..men det är det värt

• Coz

Mådde illa och hade jättebesvär med kräkningar första graviditeten, och hoppades slippa det nu med andra, men illamåendet liksom "följde med gravtestet" då jag testade positivt. Men tydligen ganska vanligt att har man mått jätteilla första graviditeten så är risken stor att man gör det även med andra.
    Men man överlever, även om man inte tror det då man står med huvvet i toalettstolen. En vän försökte trösta mig då det var som värst och jobbigast med att hon läst att det positiva med detta illamående då man är gravid är att man då skulle ha mindre risk för att drabbas av missfall. (Vet inte om det stämmer!)

• 5 barn Waldenryd

Jag har haft det jobbigt denna graviditet med att jag kräktes från v 6-v18.
    Har legat inne på Huddinge 3 gånger för jag inte har fått i mig tillräckligt med vätska.
    Nu är det bättre men mår illa ibland för nu har jag sura uppstöttningar istället.
    När jag mådde dåligt åt jag Lergigan comp de hjälpte inte alla gånger men den var den bästa medecin som jag fick och om man tar dem rätt så hjälper de ganska bra.
    Man kan må dåligt under en grav det är ju vanligast att den försvinner v 12,13.
    Om ni vill ha barn se inte det som ett hinder för det finns alltid hjälp att få så oroa dig inte.
    Detta är mitt tredje barn och jag har mått superbra de andra graviditeterna så oroa dig inte.

• Popsy

Jag har mått super kasst, åt åksjuk tabletter som hjälpte till en viss del...Men det är värt att må lite(mycket) illa ett tag...

• Despinetta

Jag har en kompis som var illamående DYGNET RUNT, även i sömnen i tolv veckor, sen *vips!* så var det borta som i ett trollslag!

Jag önskar dig lycka till, det kommer säkert gå jättebra!

M

• Fyra

Jolle! Jag har fött tre barn och har bara mått illa med den sista. Då mådde jag illa i tre veckor bara. Lycka till!!

• Teskedsmamman

Min BM och alla andra ställen jag har kollat på, säger att 30% av alla blivande mammor mår inte illa, allts så mår 70% illa... hur många som blir RIKTIGT skitdåliga vet jag inte...

På något sätt så står man ut även om man mår illa dygnet runt och kräks flera gånger per dag... jag käkade postafen och trots det så kräktes jag vid nästan varje måltid, men när jag väl hade kräkst så gick det bra att äta färdigt...

Fungerar inte postafen så finns det lergigan som man kan få utskrivet mot illamåendet...

• Susanna2

Jag har inte kräkts en enda gång (v.12). Har känt mig lite illamående ett par gånger, det har kommit plötsligt och gått över fort. Så alla behöver inte må dåligt, men det är ju ingenting man kan veta i förhand.

Svar på tråden Illamående/kräkning vid graviditet?