• Liindaa

Vart ska jag på i Umeå? Ålidhem eller Mariehem?

Hej hej!

Har kommit in på en kurs i umeå och ska börja läsa där den 15 jan. Har bokat ett par studentlägenheter, en i Ålidhem och en i Mariehem. Vilket område är bäst? Vilket område skulle du välja om du var ensam, student och inte känner någon i Umeå?

/ Linda

• Svar på tråden Vart ska jag på i Umeå? Ålidhem eller Mariehem?
  • MsNordqvist

Jag skulle helt klart välja Mariehem!

• MsNordqvist

För det första så ska jag säga att jag aldrig bott i Umeå själv, men har både vänner och familj som bor/bott i Umeå.

Mariehem är/känns mycket lugnare och tryggare. Det är mindre bråk och stökigheter än vad det är på Ålidhem. När jag själv funderade på att flytta till Umeå för att studera, blev jag direkt avrådd att söka lägenhet på Ålidhem och istället söka mig till Mariehem, Nydalahöjd eller Ålidhöjd.

• polaris

Är det i korridor båda lägenheterna? För känner du ingen är det ju jättebra att bo i korridor första tiden. Om båda studentrummen är likvärdiga (Ålidhem har hemskt många GAMLA hus med inredning från 70-talet) skulle jag också välja Mariehem. Närmare till stan, lugnare område och ändå nära till Universitetet. Bästa stället dock är klart Nydalahöjd så om du får en lägenhet där ska du vara nöjd. Nya hus, fin natur, nära till både Uni och IKSU...

• MaddeB

Håller med alla andra. Självklart Mariehem, Ålidhem är bara för sunkigt! Bott i studentrum på Ålidhem själv då jag pluggade och det var inte fräscht. Lycka till!

• Liindaa

Okej. Tack så mycket.:)

Ja de är studentkorridor.

Finns det någon affär eller så i Mariehem?

• MsNordqvist

Liindaa:
    Ja, det ska finnas ett litet centrum med matbutik och lite sånt

• Liindaa

Okej.:) Tack.

Beghem då? Hur är de?

• snallis

jag bor på ålidhem nu, det är väldigt många studenter som bor här och man har nära till affärer(ica konsum), universitetet och iksu.

Det finns en affär på mariehem.(Ica)

• eisa

jag har bott på ålidhem

det var kanon
    inte alls stökigt och bråkigt

Svar på tråden Vart ska jag på i Umeå? Ålidhem eller Mariehem?