• april

Saltdeg?

Har tänkt att göra fot/hand och tassavtryck i julklapp till några och har hört att man först kan trycka i saltdeg, men har glömt hur man gör saltdeg har någon något bra recept?

• Svar på tråden Saltdeg?
  • Signatur

Trolldeg
    Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.

Alt 1
    1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

Alt 2
    2 dl vatten
    1½ dl salt
    4 dl mjöl

Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig det. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.

• Signatur

Trolldeg
    2 dl vetemjöl
    1 dl salt
    1 dl vatten

Blanda samman ingredienserna, låt degen vila en stund i kylskåpet. Gör figurer och torka i ugn, 50°, målas sedan.

• silvia

Sökte inlägg på trolldeg och fick upp13,14 trådar! Kolla igenom dem!

• car

3 delar mjöl
    1 del salt (ej seltin, degen blir smulig)
    1-1½ del vatten

Denna deg torkas i 100° i 30-60 minuter i vanlig ugn. Den går också att torka i rumstemperatur, men då tar det några dygn.

• Inanna

Ska det inte vara alun i trolldeg, eller är jag helt fel ute?

• april

Tack så jätte mycket för era svar jag ska först trycka fot/hand och hundens tassar i trolldeg sen ska jag använda den som form och hälla gips i och göra tavlor. Tror jag ska sätta igång på en gång har fått iden genom panduro!

Svar på tråden Saltdeg?