Saltdeg?
Har tänkt att göra fot/hand och tassavtryck i julklapp till några och har hört att man först kan trycka i saltdeg, men har glömt hur man gör saltdeg har någon något bra recept?
Har tänkt att göra fot/hand och tassavtryck i julklapp till några och har hört att man först kan trycka i saltdeg, men har glömt hur man gör saltdeg har någon något bra recept?
puffar upp!
Trolldeg
Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.
Alt 1
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg
Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
Alt 2
2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl
Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig det. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.
Trolldeg
2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 dl vatten
Blanda samman ingredienserna, låt degen vila en stund i kylskåpet. Gör figurer och torka i ugn, 50°, målas sedan.
Sökte inlägg på trolldeg och fick upp13,14 trådar! Kolla igenom dem!
3 delar mjöl
1 del salt (ej seltin, degen blir smulig)
1-1½ del vatten
Denna deg torkas i 100° i 30-60 minuter i vanlig ugn. Den går också att torka i rumstemperatur, men då tar det några dygn.
Ska det inte vara alun i trolldeg, eller är jag helt fel ute?
Tack så jätte mycket för era svar jag ska först trycka fot/hand och hundens tassar i trolldeg sen ska jag använda den som form och hälla gips i och göra tavlor. Tror jag ska sätta igång på en gång har fått iden genom panduro!