• thissy

Ni som har Maine conner katter

Är sugen på en sådan katt, så jag har lite frågor.

vad tycker ni om katten?
    hur stor är eran? hög? vikt?
    är den snäll?
    nackdelar?
    vad var det för pris?
    köpte ni den privat eller vid uppfödare?
    har ni bild på eran katt?

tack på förhand

• Svar på tråden Ni som har Maine conner katter
  • dekad

Jag har ingen men jag kan tipsa om kattforum.se
    Jag vet att det är flera där som har just main coon. Det verkar vara en mysig ras, stora och ståtliga Träffade sådana för några veckor sen. Jättesöta =)

• Majsan70

SVERAK är min bibel, där hittar man det mesta som är värt att veta om katter...

Om rasen MAINE COON
    Det florerar otroliga historier om maine coonens vikt och storlek. I verkligheten väger en fullvuxen hane mellan sex och åtta kilo, en hona väger mellan fyra och sex kilo. Lägger man till dessutom till cirka fem centimeter päls kan resultatet bli en katt som ser mycket stor ut. Som de flesta större kattraser utvecklas även maine coon relativt långsamt och det kan ta flera år innan den nått full fysik.

Kroppen är stor, muskulös och bredbröstad och katten bör vara lång - men med ett rektangulärt helhetsintryck. Den långa buskiga svansen är bred vid basen och avsmalnande. De stora, runda, välpälsade tassarna fungerar som ?snöskor?.

Maine coonen har ett huvud som är medium i bredd, med höga kindben. Ansikte och nos är av mediumlängd med fyrkantigt nosparti och i profil har näsan en lätt böjning. Ögonen är stora, placerade långt ifrån varandra och lite snett ansatta. De stora spetsiga öronen har stor rörlighet, sitter högt på huvudet, är breda vid basen och välpälsade (både inuti och utanpå).

Pälsen är silkesaktig, tät och tjock, kortare på skuldrorna och huvudet, men längre på ryggen och bakbenen. Underpälsen är mjuk och fin, täckt av den blanka överpälsen. Krage, med början från skuldrorna, är önskvärd.

MAINE COON ? historia och ursprung
    Maine coonkatten har sitt ursprung i den nordamerikanska delstaten Maine. Först att förekomma i kattlitteraturen är en svart och vit katt vid namn ?Captain Jenks of the Horse Marines?och detta skedde redan 1861. Rasens öden har sedan dess skiftat under åren. Den höll på att försvinna helt som raskatt i början på 1900-talet, då nya?intressantare? raser introducerades men den överlevde emellertid, i flesta fall som ladugårskatt.

Den levde undanskymt och anonymt fram till 1953, då en grupp hängivna Maineinnevånare bildade ?The Main Coon Cat Club?. Klubbens syfte var att bevara rasen och det hölls utställningar för enbart Maine Coonkatter. 1968 bildades ?The Main Coon Breeders and Fanciers Association MCBFA? och 1976 tilldelades rasen certifikaträtt av CFA ?Cat Fanciers Association". Maine coon var här för att stanna. Den första Maine coon som kom till Sverige, importerades från England 1986 och den följdes snart av flera.

• Majsan70

Hmm??? Såg att jag inte fått med det väsentliga jag skulle skrivit.. Kattfan trampade på tangentbordet..

På Sverak finns info om det mesta och så även rasringarna för de olika raserna. Så kollar du där, så lär du hitta ett urval med uppfödare som kan ge dig mer info.

Dock kan jag väl säga som så att de är en ganska dyr katt och fråga inte om priset det första du gör. Det brukar inte ses som sådär jätteseriöst när man pratar med uppfödare.

• Madeleonten

vad tycker ni om katten?

Självklart underbara!

Väldigt individuellt (båda mina honor är relativt stora) men jag tycker inte man ska fixera sig för mycket på storlek.

är den snäll?

Mina är fantastiskt snälla.

nackdelar?

Inga för mig men vill man inte ha en katt som ska "lägga sig i" det mesta så är nog inte maine coon rätt ras ;o))

vad var det för pris?

Priset ligger mellan 6000-7500

Uppfödare (det är också privat). Absolut säkrast att köpa av en seriös uppfödare så du kan få stöd om det händer något. Dessutom får man inte ta fler än två kullar utan stamnamn.

Bilder finns på min hemsida, hem.bredband.net/filidonten

• lindac77

Några svar...

vad tycker ni om katten?
    Vår Mco-tjej Hedda är helt underbar! Social, mysig, snäll och go. Lite hund-lik i sättet. Hon är rätt lugn.

Hedda är inte gigantiskt stor, och hon väger väl en sisådär 4,5 kg. Men hon är rätt smal just nu eftersom hon har kattungar på 6 veckor. Mco-hanarna blir ofta större. Hedda är i och för sig bra mkt större än mina huskatter, trots att vår ena huskatt väger lika mkt (fast den katten är mest fet och har så varit sen hon var liten kattunge).

är den snäll?
    Ja, hon är jättesnäll. Bits eller rivs aldrig och är väldigt mjuk i sättet. Underbar mot barn.

nackdelar?
    Gillar man inte en katt som är efterhängsen (och även vill in på toaletten när man är där) så kanske man ska välja en annan ras. Å andra sidan vet jag inte om detta är typiskt för rasen eller bara typiskt för vår Hedda!

vad var det för pris?
    Jag är fodervärd, men annars skulle hon kostat 6000:-. Ska åka och titta på en mco-kattunge nästa vecka och han kostar 7000:-.

Uppfödare. Vet inte exakt hur du menar med privat?!

Ja, det finns bilder på både Hedda och hennes kattungar i mitt galleri. Finns även en massa bilder i kattungebloggen: http://mainecoonkitten.blogspot.com

Svar på tråden Ni som har Maine conner katter