• Lilla ru

Nu när namnen Frida, Sandra, Maria och Elin inte verkar vara lika vanliga längre...

Hej på er!

Funderare på alla de namn som mina jämnåriga klasskamrater heter, de verkar inte vara lika vanliga att man döper barn till idag. Hur känner ni inför de namnen, på små barn nu? (Jag är 81:a)

Jag tycker namn som Emma, Elin, Frida, Maria och Jenny är fina namn. HAr inte kollat någon statistik på i vilken utsträckning barn döpr till de namnen idag - men det känns som "äldre" namn (pensionärsnamn) eller "nya moderna" namn (Tindra, smilla, Liam) blir populärare.

Blir det tråkigt med de "gamla vanliga namnen" - måste namnen kännas frächa? ... bara en tanke som slog mig så här på morgonkvisten.

Tycker Emma och Erik är mycket fina namn. (kanske de är otidsenliga?)

• Svar på tråden Nu när namnen Frida, Sandra, Maria och Elin inte verkar vara lika vanliga längre...
  • tinna

Absolut inte! Jag tycker att det är jättefina namn. Hade vi fått en dotter så stod Emma högt i kurs! Jag gillar dom lite enklare vanliga namnen så jag tycker att du absolut kan ta ett sånt namn. Lycka till!

• Tossan79

Jag tycker om de namnen - de är klassiskt vackra.

• Champis

Jag tycker Emma och Erik är jättefina namn. Jag kommer att ge mitt barn ett klassiskt namn. Det ska även fungera internationellt och inte vara för vanligt ( i min klass fanns det 3 Anna på lågstadiet...).

Om du vill veta hur vanliga namn är kan du kolla in den här länken.

www.svenskanamn.com/tilde_hugo_2001.asp

• Morfen

Ett klassiskt namn fungerar alltid.

Själv heter jag Anna och tycker det har varit enkelt och väldigt praktiskt.. även om det var lite trist att heta anna när det var tre andra tjejer som också hette det i skolan.. Att heta Anna i arbetslivet är superbra, folk har lätt att komma ihåg och lätt att uppfatta namnet och man behöver aldrig stava det i t.ex. telefon. Jag jobbar på ett stort företag men är trots allt den enda Anna i personalstaben. Nu verkar Anna nästan vara ett utdöende namn *snyft* men tredje vanligaste andranamnet.

Så, var inte rädd för ett klassiskt namn.

• Lilla ru

Nä, skulle ju vara kul om de klasiska inte är lika vanliga längre... då de blir lite färre Annor i klassen då :)

Klassiska namn är ju fina :)

• Isolde

Kolla SCB:s statistik:

www.scb.se, "Statstik efter ämne"/Befolkning/Namnstatistik!

Jag tror faktiskt att t.ex. Emma är rätt vanligt fortfarande!

• nile

Hej! Jag tycker att din bebis ska heta Elin . Det är bara sååå vackert hi, hi, hi!

Kram ELIN V.33

• Mamali

Risken är väl att namnen känns väldigt omoderna när barnen växer upp. Namns popularitet återkommer ju i cirka 3generationers cykler. Jenny och Frida är åtminstone sånna namn som kommer kännas som "kärrringnamn" när barnen blir lite äldre... typ den känsla vi har inför Birgitta, Gunilla, Margareta et c... .

Maria är ju ett klassiskt namn som alltid funkar... Elin och Emma är ju som nån sa här tidigare fortfarande ganska poppis.

Ska man vara riktigt trendig ska man döpa sina barn till namn som kommer vara populära om kanske 10 år. Mina tips är Harriet, Barbro, Ingrid och Lisbeth.

• Lilla ru

Ingrid, varför inte :) ... eller jag vet inte :) Om 5 år kanske

• brunetten

Är det inte så att Erik är ett av de vanligaste namnen nu på barn?

Svar på tråden Nu när namnen Frida, Sandra, Maria och Elin inte verkar vara lika vanliga längre...