• NettanL

Vågar jag forstsätta äta Trombyl

Hejsan!
    Jag har 4 missfall i bagaget och när jag var gravid i maj fick jag Trombyl utskriven, men det slutade då i MF. Är nu gravid igen i v5+0 och har ätit tabletterna sedan en vecka tillbaka då jag testade positivt. Jag har i dag försökt få tag i barnmorska men det går inte. JAg börjar nämligen bli lite orolig om jag ska äta dem, för jag ringde vårdcentralen och de tyckte att det var konstigt att jag åt dem. En annan sak är att jag har gjort utrdeningar och de kan inte hitta något fel på mig. Läkaren skrev ut Trombylen lite på rutin tycker jag.

Min fråga är alltså är det någon som vet hur man ska förhålla sig till Trombyl. Någon med erfarenhet?

Nettan

• Svar på tråden Vågar jag forstsätta äta Trombyl
  • Elle 02

Nej, jag tycker inte att du ska äta dem innan du pratat med din BM. När du var gravid i maj, pratade du med en BM om det då? vad sa hon? Blir man inte mer blödningsbelägen om man äter Trombyl?

• kim mi

eftersom att trombyl är hjärtmedicin så tycker jag att det är väldigt konstigt om läkaren skrev ut det till dig utan någon anledning. Tycker att du ska ringa till den läkaren och frågasätta varför han eller hon skrev ut det egentligen

• Elle 02

NJa, jag vet inte om det är hjärtmedicin, men det ges till hjärtsjuka för att tunna ut blodet så att de inte får proppar... (har jag för mig jag läste under utbildningen)

• kim mi

ja, det ingick i min utbildning också! skrev läkaren kanske ut det till dig med tanke på dina tidigare missfall? vet att man kan få trombyl om man haft flera missfall bakom sig, men då i lägra doser.

• NettanL

Jag fick det för att de trodde att mina MF kunde bero på att blodet kolagerade ( vet ej hur det stavas) Men enligt senare blodprov så visade de ingenting.

Tack för era svar!!! Har tagit en i dag men i morgon ska jag försöka få tag BM.
    Nettan

• Kickan 84

Fråga hannnnah , vet att hon får det av den anledningen att hon haft upprepade missfall!

Längtan har fått en ny innebörd!! Pergostart 20/12
  • Elle 02

Det låter som en bra idé... Då kan du ju få lugnande besked och slipper oro dig. De vet ju vad som gäller

Grattis till ditt + och lycka till!!!

• mimmipigg

Trombyl förbättrar genomblödningen i livmodern vilket motverkar missfall. Jag tror man brukar äta i ca två veckor efter plus... har jag för mig :)
    Tror _alla_ som gör IVF får detta på vissa kliniker bara för säkerhets skull, det ska inte vara farligt i rätt dos.

Men bäst är såklart om du får tag på läkaren.

• Pess

Jag äter och ska äta trombyl hela min graviditet pga upprepade mf. Fungerar utmärkt än så länge

• Elle 02

Av rent medicinskt intresse... Är det för genomblödningen som Trombyl är bra för en som är gravid? Hur blir det på förlossningen? Blöder man mer då? Givetvis har de väl stenkoll på det men jag är lite nyfiken hur det fungerar...

Svar på tråden Vågar jag forstsätta äta Trombyl