• harana

Ålder enligt veckor eller datum

Hur är det egentligen - anger man bebisars ålder/månader enligt hur många veckor de är, eller enligt det datum de är födda? Min lille kille är 16 veckor idag, men den 31/12 var det 4 månader sedan han föddes enligt "datumet". Så hur blir det nu - är han 4 månader idag eller den 31/12?

• Svar på tråden Ålder enligt veckor eller datum
  • Elianova

4 månader den 31/12. 1 månad är ju INTE med 4 veckor.

• Skrultan

Har samma "problem" som du. Min son är 13 veckor idag men tre månader den 26/12 så jag frågade på BVC och de sa att efter att barnetr blivit 8 veckor så räknar de i månader istället för veckor, så tydligen så blir de en månad äldre det datum i månaden de är födda. Koko tycker jag för som sagt så tycker iaf jag att 4 veckor är en månad och inte 31 dar!!

• Elianova

Skrultan: Varför skulle 1 månad vara just 4 veckor. Var har du fått det ifrån?

• Februarii

Skrultan- men ska du räkna så kommer ju ditt barn fylla år på olika datum varje år. någon gång lär man ju sluta räkna i veckor.

• Skrultan

Inte vet jag var jag fått det i från, har alltid skilt på månader som heter januari , febrari osv från månad som i ålder. och då är 4 veckor en månad, tex gravveckor/ månader räknas ju en månad =4 veckor.
    Men jag kanske e koko vad vet jag

• Skrultan

Februari:
    Jag skiter väl i om ungen fyller år när den är 52 vecokr eller 12 månader, födelsedagen firar ju man för att det då man föddes!!
    Dessutom så trodde jag detta gällde när barnet var spädis, och det är så himla viktigt att tala om hur gammal lilla plutten är. När man ska väga och mäta etc.....

• Elianova

Skrultan: Ok. För mig är en månad = en månad oberoende av vilket sammanhang. Allstå för mig är kalendermånader och "åldersmånader" samma sak.

Och 4 gravveckor är ju inte 1 gravmånad. Man säger ju att man ä gravid i 9 månader, men i 40 veckor. Annars skulle man ju säga 10 månader om 1 månad = 4 veckor.

• Mint

Om en månad är fyra veckar så är ju ett år bara 48 veckor, inte 52! Eller så består året av 13 månader... Knepigt!

• Skrultan

Stackars TS snacka om att komma ifrån ämnet......

Och elianova kolla in i gravkalendern här på fl tex så ser du att grav räknas i tio månader

• listo

" Så hur blir det nu - är han 4 månader idag eller den 31/12?"

Han är självklart 4 månader den 31/12, en kalendermånad är ju som sagt en kalendermånad. Att räkna på något annat sätt skulle ju innebära att hans födelsedag inträffar på olika datum varje år...

• Elianova

Jo, och fl:s grav.kalender är ju lagen...

• listo

Skrultan: Det finns olika sätt att räkna graviditetsmånader. Med ett av de vanligare sätten (som gör 40 veckor till 9 månader) så innehåller en del graviditetsmånader 5 veckor.

Men en månad är alltid en kalendermånad, d.v.s 28, 29, 30 eller 31 dagar.
    4 veckor är 4 veckor, inget mer än så. De år februari har 28 dagar så stämmer det att 4 veckor = en månad, men inte annars.

• marremask

Hihi Skrultan, då vi andra "bara" är på den 29 december så har du redan firat nyår då eller? För enligt din räkning med fyra veckor så är du då redan inne i januari .

• Skrultan

ja visst snart så ska jag klä majstången( ni kallar det säkert för ngt annat mä så då kan ni ju ödsla er tid på att dravla om vad det kallas oxå) 

• marremask

Skrultan- det var absolut inget illa menat. Kunde bara inte låta bli då du säkert förstår att det blir lite konstigt om man räknar månader som 4 veckor.

• harana

Vilken diskussion det blev! Att sluta räkna i veckor efter 8 veckor låter rimligt, och nu tänker jag härmed gå efter datum. Dvs 4-månadersfirandet får vänta och firas med fyrverkerier istället!

• Kajak

Jag har alltid sagt månad..

så hon blir exakt 8 månader imorgon...

Svar på tråden Ålder enligt veckor eller datum