• Anonym

Abort i vecka 14,hur går det till?

En vän ringde idag och var helt förtvivlad,hade fått veta att hon är gravid och väldigt långt gången (v12-13 nu enligt bm)
    Fråga mig inte varför hon inte upptäckte det tidigare,för det vet jag inte och det var inte läge att i fråga sätta det heller.

Hon hade inte fått någon som helst information om hur en abort går till,och ringde mig och frågade. Men jag har ingen erfarenhet heller,därför frågar jag er.

Hur går en abort i v14 (ca) till? Hon tillhör KS i stockholm.
    Hon ska ringa dit i morgon om läkarbesök. Hon pratar om att hon vill sövas,får man det?Krystar man ut barnet?Gör allt väldigt ont?Vad får man för smärtstillande?

Tack om ni kan hjälpa så jag kan ringa upp snart!

• Svar på tråden Abort i vecka 14,hur går det till?
  • Vårkänslor

Efter den fjortonde veckan görs abort med den så kallade två-stegs-metoden vilket innebär att man först framkallar abort genom tabletter, sedan genomgår en skrapning.

• Anonym

Okej, är man sövd då?

• Vårkänslor

Man använder narkos eller lokalbedövning, ibland efter förbehandling med hormon.

• Anonym

Om hon skulle vilja sövas,skulle det vara okej?

Blir väl som en riktig förlossning sen, att hon får värkar och föder fram barnet? Jag tror att det är det hon vill "missa" genom att vara sövd..

• susannn

hört att man är tvungen att föda fram barnet på vanilgt vis..

• Anonym

När man gör två stegsmetoden så föder man inte fram barnet.. Man tar en tablett och sen kan man få sövas (ja tror att man har egen talan) Sen så skrapar dom ut barnet..

• Ajsen

Hon kommer troligtvis att bli nersövd under skrapningen, man ska inte behöva krysta fram barnet i denna vecka, det är om barnet dör i magen om hon hade varit längre gången, så görs en igångsättning, men inte i detta fallet...

Enkla saker gör vardagen lättare
  • mamma me tre

först får man tabletter som hjälp att stöta ut fostret, man föder ut det och finns rester kvar blir man sövd och skrapad, om inte så slipper man skrapningen.

• MansonDust

I v 14 krystar man ut fostret.

• Hatter

Är inte helt säker på om det finns olika metoder man använder, men känner en tjej som gjorde abort i v15 och som fick krysta fram barnet.

• mollaMalina

I V.14 gör man en skrapning. Man behöver varken krysta ut barnet eller annat. Man blir sövd och när man vaknar är allt över

• majsis

hej!

jobbar som sjuksköterska på en kvinnoklinik. Där jag jobbar gör man ingen skrapning i v14. Man får föda ut barnet. 2 dagar innan aborten får man svälja en tablett som gör att graviditeten avbryts. Efter 2 dagar får man komma in på avdelningen där man får slidpiller som gör att "förlossningen" sätts igång och kroppen stöter ut fostret.

Anledning till att man inte gör en skrapning i v. 14 är att fostret är för stort och att man då skadar livmodertappen.

Visst kan det vara smärtsamt, men man brukar ge morfin eller annan liknande smärtlindring.

Svar på tråden Abort i vecka 14,hur går det till?