NÅGON med erfarenhet av diagnosen Henoch Schönlein purpura???????
Min son har fått diagnosen "Henoch Schönlein purpura".
Någon mer som har erfarenhet av denna sällsynta syndrom??
Det är så jobbigt för honom (och oss), stackarn!
Min son har fått diagnosen "Henoch Schönlein purpura".
Någon mer som har erfarenhet av denna sällsynta syndrom??
Det är så jobbigt för honom (och oss), stackarn!
puff!
Vad är det för syndrom (om jag får fråga)?
Emmixen
Googla om det om du är intresserad för jag orkar inte förklara..
ingen? av alla användare på fl?,,, oj...
Hej Detta är sambon till vattnet
Jag är inte så insatt i sjukdomen som jag borde vara. Jag hade den nämligen själv när jag var liten. Det var till och med så att jag blev nöddöpt på sjukhuset! (Om det är ngn tröst så var det ett engelskt sjukhus...) När jag väl flyttade till sverige så vägrade infektionskliniken ta emot mig pga att de visste så lite om sjukdomen, men min envisa mamma gick dit med mig och vägrade att gå där ifrån. Idag har jag bara några ärr kvar, men det kan ju kvitta. Dessutom, om informationen som jag tror mig ha stämmer, så finns det inga kända återfall.
Dagens sjukvård är säkerligen mycket bättre ån dåtidens (70-talet) så jag tror säkert att allt ordnar sig för er. Hoppas att vetskapen om att ngn annan faktiskt har haft sjukdomen och nu är helt utan men hjälper dig på något sätt.
mvh vattnets sambo
Min man hade detta när han var liten. Han låg på sjukhus under en period men återhämtade sig relativt snabbt. Min man är helt utan men, en starkare och piggare nästan 40åring får man leta efter.
o tack snälla ni som svarat!!
Känns skönt att några iaf känner till sjukdommen. Som tur är är den övergående och de flesta får inga allvarliga problem som njurproblem eller tarmproblem.
Det ser ju bara hemskt ut med utslagen!
tingeling75
Fick din man ligga på sjukhus för att han fick problem med njurarna? Vet du?
Jag har varit på biblioteket idag och läst mer om denna sällsynta men intressant sjukdom!
Kopierade upp några blad om sjukdommen som föräldrarna på vårt dagis ska få. Så de inte blir utom sig av oro.. Det smittar ju inte och vår son är en piggelin i övrigt! Han har varit hemma hela denna vecka men eftersom denna sjukdom kan hålla i sig i upp till 6 veckor får han gå på dagis efter julledigheten. Orkar inte ha honom hemma så länge nämligen och han längtar ju till sina kompisar!
Min man fick ligga på sjukhus pga ledbesvär och problem med njurarna, han har inga som helst problem av detta idag. Svärmor kan dock bli blank i ögonen än idag när hon berättar om hur han såg ut, hon säger at hon såg ut som en liten "skrumpen" farbror med masssa blåmärken och så gick han så illa pga av smärtorna i lederna.
Hoppas att ni får en riktigt skön jul tillsammans!
tjingeling75
okej tack för att du delade med dig om det!
Kommer din man ihåg det?
Jag har tur att min son ej fick allvarliga effekter, bara en massa hemska utslag.
Idag och igår har han varit utslagsfri, vet inte när de kommer tillbaks igen utslagen..
hej! ja har haft den sjukdomen när ja var liten.. men det gick över fort.. dom sa att ja var bland dom enda i sverige som haft det då.. den är visst himla ovanlig..ja kunde helt plötsligt inte gå och mina ben blev helt blåa, fick liggga på sjukhus typ 2 dar sen var ja frisk..vad har din son för symptom??
Min make hade den men tydligen väldigt lindrigt. Han fick bara blåmärken och behandlades med antibiotika. Betydligt jobbigare för hans mamma som misstänktes för misshandel på grund av alla blåmärken.
jag hade det när jag var 19 år. fick utslag på hela benen och ödem i knäna. fick kåvepenin som hjälpte. hade bra blodprover så jag var bara på sjukhus ett dygn. Mår som vem som helst i dag! Sjukdomen är ju streptocker som sätter sig i huden mm..
Darko
Morsning korsning!
Min son hade hemska utslag, mest på armar ben och i ansiktet. Vissa av dem blev lite blåa (såg ut som blåmärken) men annars hade han nog en mycket lindring sort av sjukdomen. Utslagen kliade hemskt så han fick tavegyl (klådnedsättande) och kortison.
Nu har han varit utan utslag i tre dagar, så det är nog mycket lindrigt. Däremot har han haft diaree i typ två månader och det tillhör ju också sjukdomen har jag läst.
grisen81
Det är ännu ovanligare att tjejer får den ju! Tack för att du skrev o delade med dig!
Jag visste inte att den var så ovanlig? Eller jag var nog kanske 17-18 år. Jag gick i gymnasiet i alla fall...
Min man var runt 4 år när han fick detta så han minns det själv ganska väl. Han minns att han hade så fruktansvärt ont i kroppen, speciellt i knä och armleder.
Svärmor tyckte att det var en fruktansvärd tid efersom hon hade två barn till hemma som skulle tas om hand, därför var hon tvungen att lämna honom själv på sjukhuset :(