• Snowstorm

Avboka resa, nån som gjort det??

Hej

Jag o min sambo har bokat en resa till Helsingfors några dagar. Nyligen fick min sambo veta att han har en kronisk sjukdom som inte är allvarlig dock. Hur som helst, vill vi avboka resan nu (vi har avbeställningsskydd) och undrar vad för erfarenhet ni har av det? Det står visserligen att sjukdomen ska va akut för att man ska få pengarna tillbaka....hur har det gått för er om ni avbokat??

• Svar på tråden Avboka resa, nån som gjort det??
  • Ellieott

min farmor blev akut sjuk och vi fick då avboka resan om vi hade läkarintyg.(farmor skulle inte med men vi ville inte åka om hon skulle avlida under resan) Så om ni har läkarintyg som säger att han inte borde resa så borde det lösa sig, tror jag.

• Birgitta2

Du får INTE pengarna tillbaka om sjukdomen inte kräver omedelbar vård. Men om du kan övertala läkaren att skriva intyg så får ni pengarna tillbaka utom en viss summa, beroende på vad som står i villkoren. Min farbror som jag skulle resa med, avled... vi hade betalat en bokningsavgift på 2000 kr men fick tillbaka 1300... 700 kr var nån sort straffavgift.

• menu

som redan sagts, har du läkarintyg som avråder er från att åka så får ni pengarna tillbaka, annars inte

• vackrastarflow

men avbeställningsskyddet är väl bra för just sådana situationer, eller är det så att man måste vara akut sjuk? jag brukar ta avbeställningsskydd som gör att man kan säga nej till resan fram till sista dagen, utan anledning.

• Birgitta2

Vackrastarflow: du får inte avbeställa utan anledning. Du måste ha en rejäl anledning. Nära anhörigs dödsfall, egen sjukdom eller likn. Naturligtvis beror det på om det handlar om charterresa eller en tågresa mellan Sthlm och Sveg... men en charterresa får du inte avbeställa utan anledning. Det vet jag.

• vackrastarflow

klart charter... jag hade ett avbeställningsskydd när jag flög reguljärt som inte behövde en anledning. men den kostade klart lite mer. då hade jag kunnat avboka upp till en timme innan.

Svar på tråden Avboka resa, nån som gjort det??