• Obsessed Feelings

Angående potatis och Janssons Frestelse...

Kan man skala potatisen kvällen före julafton och låta ligga i en kastrull med kallt vatten över natten? (Man byter förstås vatten när man ska koka dem!) Ska de då i så fall stå i kylen eller i rumstemp.?

Kan man göra Janssons Frestelse dagen före och ställa i kylen? Jag tänker på grädden...Det kanske inte smakar så gott om den står över natten? 

Tacksam för svar! Det närmar sig dan före doppare dan vet ni!

• Svar på tråden Angående potatis och Janssons Frestelse...
  • Freiya

jag vet inte hur det e med potatisen. men jaa janson kan du gör dan innan! om du gör klart den alltså, i ugnen och så. sen e det ju bara att värma på igen i ugnen.

• Fru Humla

jag har gjort min jansson redan å lagt i frysen så tar jag fram den å tinar den på svag värme i ugnen men lite ny grädde på julafton.
    blir jättebra.

• Löööv

Koka potatisen?...jag kokar inte potatisen, ska man göra det?.

Jag tror du kan göra hela Janssonen innan, jag tycker bara den blir godare och drar åt sig smaken bättre om den får stå ett dygn. Som med potatisgratäng.

• A L V

Jansonn (och all gratäng för den delen) tycker jag bara bli godare då den fått stå och "gona till sig" ett tag. Så gör den dagen innan du!Glad

Potatis bör stå i kylen i vattnet. Det blir väl bara godare då du får ur mer stärkelse ur dem innan de ska användas..

• Fru Humla

*hehe* ts menar ju den kokta potatisen till sillen*fnissa'
    den kan gärna bli lite brunaktig i färgen om man skaar den innan men det ska funka om man saltr vattnet har jag för mig men jag har inte provat själv på jättelänge så jag kommer inte ihåg.

• Löööv

Men blir det godare om man kokar potatisen innan?

• Skrinda

Jansson "ska" stå och smaska till sig ett dygn i kylen, mycket godare så!

• Obsessed Feelings

Löööv:

Jag menar inte potatisen som jag ska använda till Janssons...Utan bara vanlig kokt potatis som jag ska ha till köttbullar och prinskorv...

Någon som vet mer exakt om det går att ställa skalad potatis i en kastrull, i kylen, över natten utan att den blir brun och dålig? Ska man ha salt i då som Fru Humla skrev?

• Bijouu

det dårutmä'rkt salta som vanligt potatiskok även om den inte ska kokas. ska den kokas så koka i det vattnet den stått i annars tappar du både C-vitaminer och stärkelse.
    Tycker sedan att det gårsnabbast att lägga ihop den och grädda tiillsden ska ätas. Eftersom man har mycket mat i kylen måste man ju packa in allt så väl så att det inte tar smak av jansons alltihop. Det är jag lite lat för...

• Obsessed Feelings

Bijouu:

Tack för svaret! Men måste man salta i potatisvattnet för att potatisen inte ska bli dålig över natten, eller går det lika bra utan?

• Löööv

Jaha . Jag trodde jag var mongo .

• Obsessed Feelings
    Löööv skrev 2006-12-21 22:51:02 följande:
    Jaha. Jag trodde jag var mongo.
    Hahhaaa! Det trodde faktiskt inte jag...även om jag hade belägg för det!
  • Bijouu

Jag bruikar alltid salta, men jag kan inte motivera varför, salt kan ju dra ut smaken men jag tror inte att du märker skillnad hur du än gör faktiskt.Ta inte megamycke vatten utan bara så det täcker. sen lock eller plast över.

• Havsjungfrun

Det går bra utan saltet också. Janssonen kan du gärna göra dagen innan och bara värma i ugnen, det blir ännu godare och så sparar du en del jobb på självaste julafton.

Svar på tråden Angående potatis och Janssons Frestelse...