• Anonym

Äggstockscysta

Måste bara höra med er som haft äggstockscystor.
    Det konstaterades att jag hade en sådan i höstas och när jag var där på efterkontroll så var den borta. Har sedan dess haft fortsatta problem med samma symptom som tidigare på cystor. Tror själv inte att den försvunnit när jag var där utan att läkaren inte kollade tillräckligt noga.
    Nu är det så att jag sedan en månads tid har så fruktansvärt ont i mina bröst. Det spänner och bränner i dem hela tiden. Spelar ingen roll om jag har kläder på mig eller är naken. Har detta något med cystorna att göra? Jag tänkte om det blir någon hormonrubbning. Känner mig gravid men är det inte då jag testat. Mensen var dessutom flera veckor försenad den här gången. Har tappat aptiten och mår illa. Tappar dessutom mängder med hår.
    Någon som vet om biverkningar av cystor?

• Svar på tråden Äggstockscysta
  • Anonym

Jag vill oxå veta!!

Har en cysta nu som de säger att den ska försvinna av sig själv men jag har ont, inte jätteont men det känns hela tiden.

• Anonym (haft det)

Hade en cysta för nåt år sen, hade då ont där och ont när jag gick på toa.
    Läkaren sa att det brukar uppkomma vid ägglossning och vanligtvis försvinna vid mens, men att man ska åka in om man får akuta smärtor, för cystan kan skruva sig runt sin egen axel, man kan då få inre blödningar.

Det är jättevanligt med cystor, många har det utan att ens veta om det och de flesta försvinner av sig självt.

Har dock ingen erfarenhet av dina symtom TS. Men det kan säkert bli hormonrubbningar av det.
    Jag har blött 3 veckor i samband med mens denna månad, var inne på gynakuten i fredags, då konstaterades en mindre cysta, som kan ha orsakat att ägglossningen blev rubbad. Men har inte haft några besvär av cystan annars.

• Anonym (haft flera)

ja har haft flera cystor. och är dem "små" så får de gå bort själva. Då jag har haft sk "Choklad cysta" tog dem bort dem samt då ja hade cystor på ett par cm så opererade dem bort dem Hade jätte Ont kunde inte stå, inte ligga, inte gå på toa, inget sex, inte hosta eller nysa. De gjorde med andra ord För jävla ont!.. Ta 1g panodil/alvedon och se om de kan lindra, även värme kuddar.

• papaja10

Jag fick för 4 månader sen (efter mens som bara pågick 2 dagar) otrolig smärta i nedre delen av buken. Eftersom detta var första gången jag och min sambo försökte bli gravida blev jag orolig att något var fel. Efter rådgivning av 1177 Åkte jag in akut och fick då svar att det var en godartad äggstockscysta på 4 cm. Han sa att det var normalt och att den skulle försvinna av sig själv. Redan dagen efter kändes det bättre och succsesivt försvann känningarna. 

Vi har nu fortsatt våra försök till graviditet utan framgång. Nu vid senaste ägglossningen började samma symptom dyka upp som sist. Otrolig svullnad, smärta, ett tryck nedåt, känsla av att det är trångt och att ja vill bajsa och kissa för att göra mer plats i magen 😬  Har blivit lite orolig de sista då jag aldrig haft problem med cystor innan vi påbörja resan mot graviditet. Måste finnas ett samband? Ska till gyn nu på torsdag och hoppas innerligt på att allt är som det ska. 

Svar på tråden Äggstockscysta