• moondaisy

Hjälp mig! Quorn till barn, är det farligt??

När jag för ett tag sen av nån anledning berättade för min moster att jag hade gett min ettåring quorngryta blev hon jätteförvånad;
    -Va?? ger du henne QUORN??
    Med tanke på hennes reaktion skulle jag lika gärna kunnat sagt att jag matar mitt barn med flugsvamp!
    Hon påstår att man absolut inte ska ge barn under 4 år quorn, men hade ingen förklaring till varför.
    Jag har sökt info på alla möjliga ställen nu, men hittar ingen varning någonstans.
    Men man blir ändå lite fundersam, ju.
    Själv är jag vegetarian o använder quorn ofta, därför känns det självklart för mig att ge det till dottern oxå. Borde jag sluta med det?
    Någon som vet nå´t?
    Hur gör ni?
    Hjälp...

• Svar på tråden Hjälp mig! Quorn till barn, är det farligt??
  • A L V

Mina döttrar har då ätit quorn..Fundersam har aldrig hört att det ska var några problem..?

• hampus04

Hittade detta på livsmedelsverket. Hoppas det kan ge lite vägledningen.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    Mat för småbarn
    Kan man ge förskolebarn vegetarisk mat?

Ett barn som äter varierat och tillräckligt av laktovegetarisk mat kan utan större problem få i sig den näring det behöver. Men det är viktigt att köttet ersätts med sojaprotein (t ex så kallat sojakött och tofu), bönor, linser och ärtor och att barnet äter av många olika livsmedel. Man kan inte bara ta bort köttet utan att ersätta det med något annat.

Utrymmet för godis, snacks och kakor blir ännu mindre än för barn som är allätare. Det som är svårt är att täcka järnbehovet. Järnberikad gröt eller välling är näst intill nödvändigt för att barnet ska få i sig tillräckligt med järn, om det inte äter kött. För den som accepterar att äta små mängder ägg är quorn ett alternativ till kyckling och köttfärs, men tyvärr är järninnehållet lågt. Järn i vegetarisk mat tas inte lika lätt upp i kroppen som järn i t ex kött. Därför är det viktigt att måltiderna alltid innehåller C-vitaminrika livsmedel , som hjälper kroppen att tillgodogöra sig järn från grönsaker och baljväxter. Vitamin C finns i nästan alla färska grönsaker, rotfrukter, frukter och bär.

Vegetarisk mat kan ibland vara energifattig. För att den ska ge tillräckligt med energi måste barnet äta väldigt stora portioner, speciellt om många av grönsakerna serveras råa. Barnet kan ha svårt att orka äta och kan också få problem med gaser i magen. Då kan det vara bra med lite extra fett i maten, framför allt till de mindre barnen. Att begränsa kosten kräver kunskap om hur den mat som tas bort kan ersättas. Detta oavsett om livsmedel utelämnas för att barnet inte tål, eller tycker om dem eller för att föräldrarna av olika skäl väljer bort dem. Ju mer mat som utesluts desto större kunskaper krävs.

• Bijouu

Det larmades om att mat med mkt sojaprotein, ex. mice kunde vara skadligt för barn om man åt det ofta.
    Att ge quorn då och då är ingen fara, bara onödigt dyrt. Barn äter ju vegetariskt ibland, tex pannkakor med sylt. Det gör ju inget om det är någon gång i veckan.
    Quorn är dock alldeles för magert för barn.
    Är själv veg så jag brukar ha skivad kalkon eller små köttbullar redo när det ont om tid. Vill gärna att vi ska äta så likt som möjligt.
    Har inte gett min dotter quorn, men skulle inte vara rädd att göra det.

Jag ger quorn emellanåt till vår son som är 16 månader drygt, han älskar det.

Brukar röra ner lite grönkål (finns ju fryst i bitar, lätt att tina och röra ner) och rapsolja/grädde direkt i hans portion för att få det fetare och mer c-vitaminrikt.

• Bijouu

iofs var det några år sedan men det har larmats om att quorn kan ge buksmärtor.
    För övrigt kan det ju varabra att veta att quorn är fiberikt och att barn inte alls ska äta så mycket fiber som vuxna.

Bijouu: Det kan bönor också

Skämt åsido, det är ju alltid en "risk" eller vad man ska säga när man introduceras för ett nytt livsmedel. Innan man ätit det första gången vet man inte hur man reagerar. Men jag tycker det varit förhållandevis få rubriker på Quorn? Läste att bara i Storbrittannien äts 400000 måltider med Quorn varje dag! Man borde ju läst nåt mer om buksmärtor är vanligt förekommande?

Vad gäller fibrer så kan man vänja barn ganska bra vid LITE fibrer. Eftersom jag är vegetarian så vet jag t.ex. att i början när jag ammade hade min son jättestora problem med gaser när jag ätit nån gryta med kikärtor eller bönor. Så jag åt mindre portioner och ökade efterhand och till slut fixade han det utan problem. Men visst, du har rätt; barn ska inte äta överdrivet mycket fibrer! Men Quornfärs t.ex. innehåller ju "bara" 5,5% fibrer och det är ju en nivå som finns i många andra livsmedel också, typ bröd och diverse grönsaker? Eller missförstår jag dig?

• Bijouu

Jo men om man rakt av byter ut kött mot quorn så blir dte ju mer fibrer jämfört med att äta kött då. Jag uppelever et somatt folk rakt avbyter kött mot quorn och tror att det är samma näring i bägge.Äter man ofta quorn måste man ju anpassa sitt recept efter quorn inte efter kött. Det kan ju tillagas likt, men blir inte för den sakens skull näringsmässigt identiskt.
    Enligt bara mitt tänknde, helt utan närmare eftertanke, så äter ju sällan barn särskilt myckt bönor.
    Quorn gå ju däremot lättare ned..
    tror däremot inte att det är särskillt relevant att grubbla över,då Ts vid enstaka tillfällen ger Q istället för kött.

• Bijouu

Bönor smakar urk om du frågar mig, Qourn kostar skjortan. Vad ska man göra?

• moondaisy

Bijouu: det kanske var det larmet hon syftade på då?? Hmm...
    Energi/fett/fibermässigt är jag egentligen inte orolig, hon äter varierad kost, med kött, fisk, grönsaker osv, eftersom min sambo är "allätare". Det är just när det bara är hon o jag som äter som hon får vegetariskt.
    Det verkar i alla fall som att ni tycker att jag kan fortsätta ge henne quorn då och då.
    Ska testa det där med grönkål! Tack för det tipset

Bijouu: Tja, i ditt fall låter det svårt att vara veg. isf.
    Men jag håller inte med dig i ovanstående inlägg. Barn som äter vegetarisk kost ÄTER baljväxter. Det är en förutsättning för att vara vegetarian, skulle iaf jag vilja påstå. Annars bör varken barn eller vuxen vara vegetarian om man inte inkluderar baljväxter (eller är oändligt rik och har råd med soja/quorn/tofu-mat varje dag)!
    Sen tycker vår familj om bönor och baljväxter så det är ju tur för oss så blir vi mätta, glada och mindre panka.

Men nu ska jag sluta vara så OT, jag tycker det är lätt att kompensera det man missar i en quornmåltid. Kompensera med nåt som innehåller järn, c-vitamin och lite extra fett så är du hemma.

Svar på tråden Hjälp mig! Quorn till barn, är det farligt??