Vad är en Oidipal konflikt???
Har tenta imorgon och jag har fortfarande inte lyckats få reda på exakt vad en Oidipal konflikt innebär... Någon som vill hjälpa mig???
Tack!
Har tenta imorgon och jag har fortfarande inte lyckats få reda på exakt vad en Oidipal konflikt innebär... Någon som vill hjälpa mig???
Tack!
Om jag inte är alldeles ute och cyklar så handlar det om Oidipus som gifte sig med sin egen mor...
Hej!
Sök på Internet så hittar du massor.
Lycka till!
Mvh E.
Kollade på NE och där finns inte oidipal konflikt men däremot oidipuskomplex. Det går ut på att 3-4 åringa pojkar attraheras av mamman och därför inte tycker om pappan. När de blir äldre så går det vanligtvis över då de får starkare identitet med sitt eget kön.
När jag först såg uttrycket kom jag och tänka på män som håller sin mamma så högt att deras flickvänner inte duger, men det har kanske ett annat namn??
Om jag inte minns del är det en pojke som älskar sin mor så mycket att pappan blir en konkurrent..
Som kramizza sa, det härhör från legenden om Oidipus som gifte sig med sin mor och dödade sin far..
Hittade det här i en relationsartikel på Aftonbladet: En kvinna som ständigt väljer att vara den andra kanske styrs av en olöst oidipal konflikt. Det betyder att man inte har haft tillräckligt god relation till föräldrarna för att klara av ett moget kärleksliv."