• bea85

var kan man köpa gips?

jag hade tänkt att göra avtryck av barnes händer i jul klapp när jag märker att gipset närstan e slut. men var köper man nytt förutom panduro? har ingen jätte lust att åka in till stan idag när det e löning och snart jul+ att jag har ju 2 barn som sak med. bor i jakobsberg kasnek någon som vet något nära och bra? eller nåstan stans över huvudtaget funakr oxå

god jul

• Svar på tråden var kan man köpa gips?
  • ADORA

leksaksaffärer brukar ha, har du nån i närheten??

~uppriktighet är inte att säga allt man tänker utan att mena allt man säger~
  • bea85

gör dom då e det ju prima har både br och toysareus eller hur dom stavas dom kasnek har ? hade inte tänkt på att det kan finnas i leksaksaffärer

• bea85

br har refil för 49 siken tur man har da då e det bara klä på sig och vännta tills de öppnar bor 5 min från br så det va ju toppen

• Ebba och Mys Mamma

Åhh vilken bra idè med gips det ska jag köpa idag och göra till alla

Men hur gör man då för att det ska bli bra finns det färdiga former eller?Fundersam

Älskar mina barn Maken med förstårs
  • Lissy81

När jag sysslade med gips-gjutning i form av figurer köpte jag alltid storpack med gips i byggaffärer. Mycket billigare, finns i 5-kilossäckar. Finns olika grovlek dock, se till att få det finaste.

• bea85

Ebba och Mys Mamma

det finns ett helt sätt på panduro men när jag senaste va där va det slut så jag sak göra själv. gör troll deg och då gör man ju avtrycket där sen häller man gips och när det torkat tar man ur den. man kan använda någon form om man vill men jag brukr köra utan

• Lissy81

Och apropå former. När jag gick på dagis fick vi göra handavtryck. Fröknarna hällde då i gips i en plastpåse som de knöt ihop. På påsen fick vi sedan hålla handen stilla tills gipset började stelna. Och sedan är det bara att ta ut ur påsen och jämna till kanterna runt om lite grann.

• Ebba och Mys Mamma

Bea

Åhhh tack det kommer bli en underbar julklapp till dom närmaste

• Ebba och Mys Mamma

Men hur lång tid tar det innan det stelnar?

• bea85

för mig tyar det ca 20 min men kan ta lite längre tid men det brukar stå på förpaktningen

• Ebba och Mys Mamma

Okej tänkte mest på detta med plastpåsar tror inte nån av mina barn orkar att sitta stilla i 20 min

• bea85

Ebba och Mys Mamma
    jag vet såndär sak som inte går att köpa för pengar + det e himla kul att ha själv oxå har på barnen när de va 6 månader och 1 år osv kul att se hur de växer men himla kuligt att ge bort

• jejja72

Gör en playdough lera eller går säkert lika bra med trolldeg, Ta och fyll en djup tallrik med leran - ganska mjölig lera - tryck sen barnets hand eller fot i leran - häll i gips och vips så har du fått en jättefin avgjutning - sen kan du oxå sätta dit ett hänge innan det stelnat helt för att hänga upp den på väggen.

Finns inte gips att köpa i välsorterade färghandelsbutiker?

Svar på tråden var kan man köpa gips?