Hjälp mina julstjärnor dör!
Jag undrar hur man ska sköta dem??...kan man rädda dem om dem har börjat att hänga lite??
Jag undrar hur man ska sköta dem??...kan man rädda dem om dem har börjat att hänga lite??
du vattnar kanske ihjäl dem?
SÅ SKÖTER DU DIN JULSTJÄRNA
Julstjärnan är känslig för kyla och övervattning. Men om du följer dessa enkla råd kommer du att få njuta länge av din stjärna!
LÅT JULSTJÄRNAN
stå kvar i pappret en stund när du kommer hem så den får acklimatisera sig.
PLACERA JULSTJÄRNAN LJUST.
Om den placeras en bit in i rummet håller den inte lika länge.
UNDVIK DRAG!
Om fönstret är dragigt kan julstjärnan få köldskador på bladen och vissna.
LÅT YTAN TORKA UPP
lätt mellan vattningarna. Om julstjärnan blir för blöt finns det risk för dåliga rötter och slokande blad. Låt dock aldrig jorden torka ut helt!
Men, i fönstret är det ju både varmt och kallt eftersom fönstret är kallt och elementet är varmt? Funkar det ändå?
Jag har inte haft någon julstjärna länge, de bara dör.
Den tar skada av kyla och drag. Blomman trivs bäst i en rumstemperatur över 18 grader och i ett ljust läge. Drag bör undvikas. Vattna med ljumt vatten och häll bort överflödigt vatten från fatet. Krukan kan torka lätt mellan bevattningarna. Om bladen börjar hänga och falla av är det ett tecken på för riklig bevattning. Å andra sidan får myllan inte torka ut helt och hållet. Bladen blir gula om blomman har för lite ljus och utsätts för drag.
køpte en julstjærna før två år sedan. Den dog på væg från affæren till bilen som stod på parkeringen. De ær vældigt køldkænsliga.
Vet faktiskt inte riktigt vad jag gör, men når rätt måste det vara - jag har en från förra året som blommat om flera gånger, och mamma har en som är över 10 år gammal...
Men det var ett reportage från växthusens julstjärneodling i tidningen idag, och en hög skötelråd:
http://www.corren.se/archive/2004/11/30/1sl8mkcgbsmyslp.xml?category=1mr1hvrz6kdvicz?category=1mr1hvrz6kdvicz
anca- du kanske är som en kompis till mig, bryr dig inte om blommorna överdrivet å det är därför de lever
Julstjärnor är hopplösa! Jag har gett upp hoppet om dem och försöker klara julstämningen med amaryllisar.
burkar inte ha problem men mina julstjärnor men i år började de hänga väldigt. Jag stänkte elementet och sen har de mått bättre igen.
Hmm...... jag tror de mår bra av att glömmas av litegrann...... Jag glömmer alltid mina, vattnar alldeles för sällan och mina julstjärnor åker inte ut förrens i början på MAJ typ....*hihi* (har inte hjärta att slänga två "levande" blommor)
Jag har haft en julstjärna i över tre år och den växer och frodas fortfarande. Jag har lampor tända över den på vintern så den får tillräckligt med ljus och vattnar gör jag varannan dag för de dricker rätt mycket vatten när de är lite större. Dock gillar de varken övervattning och får heller inte torka ut. Skulle tippa på att du inte ska ha blomman ovanför ett element för det har förmågan att torka ut den. Ställ den hellre i ett fönster som inte har några element och sätt en lampa ovanför för ljus gillar de.
Blommar gör den varje år också och nu börjar de röda bladen komma. På sommaren kommer dock bara gröna blad för då är det nog för ljust ute. Det ska ju vara ungefär lika lång tid ljust som mörkt på dygnet för att man ska få röda blad.
Fruktskålar ska stå minst 10 meter ifrån den har jag läst nånstans. Det bildas något ämne från frukten som julsjtärnan inte gillar.
Lycka till!
Trynträ: Om fruktskålar... äpple (och tomat) bildar nånting som gör att andra frukter ruttar fortare, kanske det som du läst?
Alla mina dör med, eller rättare sagt, de röda bladen rasar av sen lever den några månader som en grön växt. Fin är det i ett par dagar
Marlene, ja det bildas visst nån gas från frukten. Hittade denna länk på nätet www.odla.nu/artiklar/stralande_nya_julstjarnor.shtml
citat från länken:
"Tänk också på att inte placera växter ihop med frukt. Frukten avger etengas som kan få växterna att vissna! Vattna med ljummet vatten och låt jorden torka lätt mellan vattningarna."
Trynträ: Jag har fått lära mig att inte lägga äpplen i samma fruktskål som andra frukter och tomater för sig i kylen, det är väl kanske samma med blommor ;)