• Anonym (frågande)

Studera på distans för att få ha barn på dagis längre tid

Jag har hört av några bekantas bekanta att de anmält sig till distanskurser på högskolan för att kunna kräva av dagis att få ha barnen där längre/andra tider än de 3 tim/dag som gäller vid Föräldraledighet.

Är det någon som vet hur det fungerar.

Kan man t ex ta ut föräldrapenning samtidigt som man studerar på distans utan bidrag eller lån från CSN, eller måste man studera på halvtid och ta föräldrapenning på halvtid.

Jag hoppas att det går att på något sätt styra tiderna på dagis lite bättre eftersom mitt dagis ligger ganska långt bort och om jag bara får ha min dotter där 3 tim/dag (8.00-11.00)skulle jag inte hinna hem med den nya bebisen mer än ca 1 tim innan det är dags att gå för att hämta storasyster igen.= Det orkar jag inte varje dag.

• Svar på tråden Studera på distans för att få ha barn på dagis längre tid
  • blonde redhead

Du kanske ska ha storasyskonet hemma helt istället?

• Anonym (?)

Ha henne på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan istället då...

Jag är föräldra ledig och pluggar på distans. Min son börjar dagis snart. fast jag har ju bara honom.

• Bo Peep

Hur ska du kunna plugga med en liten beis hemma? Är det en välrigt snäll bebis?

• biomedbonus

du får ingen hel fp om du  har plugg på pappret.

• Anonym (f-lärare)

Du menar så här: du ska skriva in dig på en kurs bara för att kunna visa det för personalen och på så vis få längre dagar??
    Sedan struntar du i att gå kursen?
    Den är så vanlig!
    Jag tycker det är sällan man har föräldralediga som enbart är hemma, alla går på kurser till höger och vänster och sedan är ungarna på dagis från morgon till sena eftermiddagen.
    Kan inte låta bli att tycka att det är väl en familj man skaffar och inte bara en bebis?

• Bo Peep

Är det sant? Tar man upp en plats på en utbildning för att få ha ungarna längre tid på dagis? Hur försvarar man att samhället ska lägga en massa resurser på en utbildning och personal på dagis för att somliga anser att det är bekvämt och bra för dem? Skaffa en barnflicka om betala för det själv, tack så mycket. Det är våra skattepengar man kastar bort.

Nej fy nu blev jag upprörd.

• Anonym (f-lärare)

Ja, det är jättevanligt! Det är inte ovanligt att man tror att en förälder studerar och så plötsligt behöver man nå henne eller honom, och då talar skolan om att de bara varit där första veckan eller på inskrivningen! Var med om det senast för en månad sedan och det är barn som går på dagis från kl 7 på morgonen till 17!

• Bo Peep

Jag tror jag ska skicka en räkning. Ge mig mina skattepengar tillbaka!!!

SÅ tappade man lite till av sin tro på mänskligheten.

• Anonym (?)

Det låter lite dumt att skriva in sig på en kurs bara för att ha barnen på dagis längre.

Man vill väl vara med sina barn, inte lämna den äldsta för att få vara bara med den lilla?

Jag pluggar som sagt, och min son kommer gå 15h/veckan på dagis snart. Men jag pluggar för att jag VILL utbilda mig. Och att ha honom där 15h/veckan kommer underlätta masssa för mig, just nu pluggar jag heltid med honom hemma, lite kämpigt.

Ha din dotter 5h 3 dagar i veckan istället... så får hon vara hemma med min familj!

• Anonym (f-lärare)

Det finns kryphål för allt!

Jag blir också upprörd när jag vet att det är barn som skulle få vara hemma och jag vet att det finns barn som verkligen behöver vara hos oss men som får mindre omsorg bara för att vi är överbelastade av barn som har lata föräldrar.

• R Mutt

Jag pluggar lite på distans under föräldraledigheten bla. för att få fritidstid till äldste sonen. Han har precis börjat förskoleklass i en ny skola och jag tycker han behöver lite fritidstid för att komma in i gruppen.

Han skulle gå 8-13 egentligen, Nu går han 8-14 istället (dvs fritids 13-14)

Jag väljer kurser inom mitt kompetensområde som ger meriter inför framtida jobb. Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att läsa roliga kurser som man inte "fått plats med" inom ramen för sin utbildning men känner att man har nytta av.

"biomedbonus" har helt fel i sitt tvärsäkra uttalande. Hel föräldrapenning har du rätt att få så länge du själv har omvårdnaden om ditt barn på heltid, oavsett vad du gör därutöver.

• Anonym (f-lärare)

Det är väl en sak om barnen är så stora så de själva efterfrågar kompistid.
    Men när man har barn som är 2 och 3 år på dagis där någon förälder är hemma.. Det kan vara barn som är ledsna och längtar efter mamma hela dagarna, som behöver sitta i ett knä och ha närhet men man har inte den tiden för där är så många barn! En skam är alla föräldrar som tänker så att de ska vara hemma och ta hand om en bebis medan de lämnar sina äldre barn så länge det bara går! Jag mår illa av att känna mig otillräcklig i mitt jobb, men deras föräldrar tänker sig inte alls för!

• Anonym (studmamma)

Som Anonym (?) skrev funkar det inte alltid... Det är inte bara att "ha barnet på dagis 3 dagar 5 timmar istället". Vissa kommuner / stadsdelar går inte med på det.
    Jag hann tex inte ens till AF på de 3 timmarna barnet var på dagis när mammaledigheten tog slut. 3 dagar o 5 timmar hade gjort arbetssökeriet så mycket lättare för alla föräldralediga och arbetslösa, men ofta får man inte det (läs stadsdel i Göteborg i detta fall).

När jag sökte till heltidsstudier ville dagis ha mitt schema för att se hur många timmar jag pluggade. Vilket ju inte stämmer med verkligheten. Tiden i skolan kanske var 20 timmar, men sedan ska man ju plugga hemma och ha grupparbeten, men det fick jag knappt göra.

Detta gällde inte TS fråga egentligen, men ändå...

• Fifilou

Du kan ta ut föräldrarpenning och läsa på distans ja, men frågan är väl om det är det du vill? Plugga ska man väl göra för att man vill/måste och inte för att styra upp dagistider?

• Clarenville

Jag läste en 20-poängskurs på distans på universitetet när jag var mammaledig med min yngste son och detta var främst av tre anledningar:
    1) Det var en kurs som var relevant i mitt yrke och när jag var mammaledig jobbade jag inte på dagarna utan kunde läsa en kurs där man var i skolan på dagtid, två dagar var tredje vecka.
    2) Jag kunde dryga ut föräldrapenningen genom att ha studiebidrag på halvtid och behövde bara ta föräldrapenning på halvtid.
    3) Jag hade möjlighet att påverka vilka dagar i veckan min äldsta son skulle vara på dagis, han var iofs 20 timmar per vecka var tredje vecka, 15 timmar de andra veckorna, men jag kunde välja själv vilka dagar/tider jag ville ha de 15 timmarna på och inte enbart 8-11 varje dag. Han kunde vara lite längre någon dag och helt ledig någon dag istället, där vi bor har man inte möjlighet att påverka tider själv annars.

Det funkade jättebra för vår familj och jag har haft stor glädje av mina studier, även om jag inte läste för att i första hand ha mitt barn längre tid på dagis! Sedan är det mycket värt att kunna påverka dagistiderna lite själv också!

• annbom

Anonym (f-lärare): Tror inte att det är så vanligt som du säger, jag känner ingen och vet ingen som gjort som du säger. Däremot vet jag fler som pluggar en del under föräldraledigheten vilket jag också gjort.

Sök en kurs som passar dig så kan du styra tiderna och välja att ha henne där tre dagar i veckan istället, de kan inte motsätta sig det. Sedan kan du ta ut bidragsdelen från csn på halvtid (om det är en halvtidskurs) och ta ut resterande dagar med föräldrapenning.

Svar på tråden Studera på distans för att få ha barn på dagis längre tid