• Hexx

Hur många kalorier "ska" man bränna per pass för att gå ner i vikt?

Jag har äntligen börjat träna efter graviditet, amning och allmän slöhet....
    Har 5-7 kg som jag ska gå ner. Idag tränade jag för första gången. Enligt maskinen gjorde jag av med 250 kalorier efter en halvtimme.....
    Det är väl skitdåligt?
    Jag var så trött att jag nästan spydde och genom svett...

Hur många kalorier ska man upp i för att det ska ge resultat?

Någon?

• Svar på tråden Hur många kalorier "ska" man bränna per pass för att gå ner i vikt?
  • Carisma95

Det handlar inte om hur många kalorier man gör av på ett specifikt pass.
    Allt beror på hur många kalorier du äter på en dag vs. -> gör av med ! 

Be true to yourself and you will never fall...
  • Hexx

Mja, men det är ju svårt att veta.....

Men det borde väl finnas något "medel?"
    Är 250 st pyttelite eller?

• JojjeSkrutten

Om du tex har ett kaloribehov på 2000 kal/dag, så bör du inte äta mer än det, och sen ska du röra på dig för att förbränna lite av det intaget, asså de 2000 kalorierna.

Så låt säga att din kropp behöver 2000 kal/dag, men du äter endast 1500 kal/dag, då gör du av med mer energi än vad du får i dig, och då går du ner i vikt. Men man bör nog inte äta mindre än 1500 kal/dag om man inte rör på sig. Om du tränar så kan du fortfarande äta 2000, för då förbränner du ung 300-500 kal, beroende på vad du tränar och hur länge.

Vardagsträning är väldigt bra, tex ta trappan, gå till jobbet, ta cykeln till affären osv. Ta vara på alla möjligheter du har att röra på dig på vardagen, så behöver du inte ändra allt för mkt i din kost, för det är viktigt att äta rätt även om du vill gå ner.

Ett annat tips är att äta var tredje timme (en stor frukost, ett litet mellanmål, lunch, ett litet mellanmål, middag) för då håller man igång förbränningen i magen, och en snabb metabolism ger viktminskning. Välj produkter som innehåller lite socker och lite onyttigt fett, och försök att inte ta mer än en portion (man blir mätt om man vänta en stund och inte fyller på direkt).

Hoppas det ger ngt!

• kjempejente

hahaha så att jag skrivit galet...

Det gäller att förbränna mera energi än vad du får i dig..

• sasan

Man ska inte lita på kaloriräknaren på sånna maskiner har jag hört, för att du bränner nästan inget i början av passet utan bara när du fått upp värmen och börjar slita, medans kaloriräknaren tickar på i samma takt hela tiden...jag är dock inte 100 på att det stämmer...

• Hexx

Tack för alla tips!
    sasan- Jag har åxå hört det....även att det tar ett bra tag för kroppen att komma igång, så mina ynka 30 minuter hjälper säkert inte ett dugg.
    Suck, kag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vill ju ha snabbt resultat.
    Jag har köpt twin labs proteinpulver o fiskleverolja.
    Måste skärpa mig med käket. Vi äter aldeles för mkt snabb mat.... Pizzor o sånt. Jag hinner ju aldrig (nästan) laga mat. Har en vild 11 månaders.

• Smultronhjärtat

Du ska bränna under en dag mer än det intag du tar in. Beror helt enkelt på hur mycket du äter=)

• sasan

Det är ju bättre med 30 minuter än ingenting!! Hur kul är det att sitta på cykeln eller crosstrainern över en timme?? Se det som din personliga tid där du får tid att tänka och lyssna på bra musik medans du svettas klart får man ju snabbare resultat om man tänker på vad man äter oxå, ät ordentligt bara!! pulver o annat skit tror jag man bara mår dåligt av...men det är ju upp till var o en, lycka till och kämpa på!

• JojjeSkrutten

"Man ska inte lita på kaloriräknaren på sånna maskiner har jag hört, för att du bränner nästan inget i början av passet utan bara när du fått upp värmen och börjar slita, medans kaloriräknaren tickar på i samma takt hela tiden...jag är dock inte 100 på att det stämmer..."

Nej, det ska du inte tro på. Man bränner kalorier hela tiden när man rör på sig. Alltså du frigör energi så fort du utför en kroppsrörelse, men energimängden beror på hur komplicerad aktiviteten är och hur länge den håller på.

Det här med att det börjar efter 30 min är nog (fett/kolhydrats)förbränningen ni talar om. Som jag har förstått det på fysiologikursen, så behöver kroppen få upp pulsen för att förbränningen ska starta. Därför kör man först kondition i 15 min och sen börjar man med styrkan.

Om det är fettförbränning man är ute efter så ska man egentligen hålla en ganska låg puls (tex gå snabbt), om man vill bränna kolhydrater så kör man på högpuls (jogga). Så fick jag lära mig iaf!

• Hexx

JojjeSkrutten- Exakt som jag lärt mig åxå. Men det finns ju så många olika teorier att det är svårt att veta vad som verkligen är sant.
    Pulvret har jag mest för att lägga till ett mål per dag. Jag är dålig på att äta mitt på dagen, så det slutar oftast med att jag är jätte sugen när jag agar middagen vid 16 tiden. Då tuggar jag i mig kakor och en massa skräp som ligger lätt tillgängligt. Sedan är det ju snabbt och enkelt attt hälla i sig en protein shake efter träningen.

• JojjeSkrutten

De hex

Vet precis vad du menar

Nu efter helgen finns det mkt överflödiga kalorier att göra av med...men jag väntar med att sätta igång ordentligt till efter nyår...det känns mer rätt så!

Svar på tråden Hur många kalorier "ska" man bränna per pass för att gå ner i vikt?