• Anna m Hampus och liten i magen

Vad gör ni när era barn får hosta?

När hampus blir förkyld så får han alltid en grym hosta. Sen hostar han o hostar och till slut så kräker han. Har fått utskrivet hostmedicin men det är med triangel på och vanlig receptfri hjälper inte..
    Nån som har nåt bra tips på vad man kan göra?

Skulle vara så tacksam för svar.

Kram från Anna med Hampus och Malte

• Svar på tråden Vad gör ni när era barn får hosta?
  • Madreh

Hej!
    Har en 2½ åring här som oxå hostar en hel del just nu. Har oxå fått medicin till honom med triangel på, fick den när han hade ett falskt kruppanfall i våras...
    Läkaren sa att jag ska ge det till natten ihop med vanlig hostmedicin som är mollipect i vårt fall.
    Och jag brukar höja huvudänden på sängen till honom.

Att dom hostar betyder ju att det är nåt som ska bort, så helst ska man inte ge medicin på dagtid om det inte är torrhosta, och käks din så får han säkert upp en del slem?

Höj sängen om du har möjlighet och ge medicinen till natten om inte läkaren sagt annat förståss, jag gissar att mängden inte är så stor..?

• Helly78

en till, hostar mest på nätterna. hade Voltine "ngt stavs fel" och den var inte för bra för henne. HUr bra är den mollipect? Vad har den för biverkningar?

• MaNiMi

Vissa hostmediciner ska man inte ge precis vid läggdags utan det är bättre ge dem en stund innan.
    Kommer dock inte ihåg om det gällde mollipect.
    För oss funkade den sådär på älste sonen
    men han hade förkylningsastma..nå biverkningar kommer jag inte ihåg iaf.
    Sen fick vi bricanylinhalator åt honom ist och det funkade mkt bättre!

• Helly78

*låna lite din tråd, hoppas det är ok!

Hon har hjärtklappningar så kan hon inte ha Voltine, det förvärras då.

Hon har hostat bra länge, kommer och går. haft över snart 3 månader. Har tjatat på vc och även hos henne´s läkare, De säger att det går över snart, bla bla bla.

visa kvällar hostar hon inte ett dugg..ja som sagt, hostan kommer och går.

• Wilowa

Mitt råd till er som har barn som hostar mycket, lita inte på allmänläkarna! Försök få en barnläkare som undersöker era barn! Min son hostade mycket till och från, från det han var ett år. Vi var till läkare flera gånger och när han var runt två år förstod vi att det antagligen var astma! Fast läkarna hörde inget på honom och då kunde det inte vara astma sa de! När han var tre år så hostade han konstant en hel natt och då hade vi turen att träffa en bra allmänläkare som sa att astma inte alltid hörs på små barn. Vi fick mediciner och en remiss till barnkliniken! Medicinen hjälpte jättebra och inom några dagar så sov han en hel natt för första gången i sitt liv! Mardrömmarna visade sig egentligen bero på astman! Barnläkaren konstaterade att han hade förkylningsastma! Nu hostar han nästan aldrig!

• Helly78

Oj, ska kontakta barnläkare och tjata. hoppas inte hon har arvt från mig, haft astma men den är borta.

Man brukar ju kalla en viss hosta för "dagishosta", nästan alla barn på dagis går omkring o småhostar hela tiden. Men sen e det ju skillnad när han väl blir förkyld för det är då den grymma hostan kommer.
    Men jag kan säga som så att jag litar aldrig på allmänläkarna ändå så det är ingen dum idé att kolla med en barnläkare.

• Wilowa

Här där jag bor behöver man inte ha remiss för att få komma till Barnmottagningen. tyvärr fick inte jag veta det förren efter jag fått remissen dit! Hade jag vetat det hade vi nog sluppit åtminstone ett år av hostande och lidande för min son!

• fantasy

jag ger mollipect så fort jag anar att hostan är på väg, tre ggr om dagen tills hostan kommit och gått. sonen får dessutom astmamedisin i ökad dos inför varje förkylning.

• fantasy

samt att jag höjer huvudändan på sängen ca 10 cm (för det minsta barnet)

• Majsan70

Vid hosta ger jag först o främt de mediciner vi har fått mot det . Vi har astmamediciner numer. Mycket vätska frisk luft eller åmga o sen knackar vi flera gånger om dagen på ryggen för att slemmet skall lossna.

Majsan70:
    Knackar i ryggen? Alla tips är som sagt välkomna, så därför blev jag lite nyfiken..

• Wilowa

Majsan70: Fast hostan kan bero på astman och då ska hon ju ha sina astmamediciner! Det har i alla fall vår barnläkare sagt till oss. Vi ska ge sonen Airomir om han har hostaattacker som inte går över. Hjälper medicinen så beror hostan på astman!

• Majsan70

Einstein

Ja har ni astmamediciner så har ni ju precis som jag säger. Men ibland så blir hostan värre när man gett medicinerna iom. att slemmet lossnar när luftrören vidgar sig igen. Det är då vi knackar över hela ryggen för att få slemmet att lossna lättare o snabbare.
    O där hade jag svarat även till Anna med Hampus.

• Wilowa

Okej, jag missuppfattade dig nog. Jag fattade det som om du bara gav hostmediciner och knackade när hon hostade och sedan gav astmamediciner när hon hade mer typiska astmasyntom! SORRY!

• Nela

Min son fick Ventolyne utskrivet i somras efter falsk krupp. Nu i höst var han förkyld och hostade en hel del. Var hos läkaren som sa att jag skulle ge Ventolyne även denna gång. Jag provade ett par dagar men det blev inte bättre, snarare värre! Så vi drog iväg till en riktig barnläkare som sa att Ventolyne ger man bara till barn som har astma! Min son har ingen astma! Medicinen var helt fel för honom. Han fick istället en annan, Lepheton (stavning??) som innehåller morfin och fungerar både vid slem/torr hosta. Barnen blir väldigt lugna och trötta av medicinen så de sover lugnt på nätterna! Fungerde hur bra som helst, efter 1-2 dagar var hostan borta!! Prata med läkaren om en annan medicin och ge inte astmamedicin i onödan!

• tingel

Mina två största barn (2 och 4 år) har fått konstaterat förkylningsastma. Vi gick till husläkaren och tjatade till oss en remiss till astmaläkare. Nu har dom en inhalator med två mediciner. Airomir och Pulmicort.
    Dessutom när dom är förkylda så höjer jag huvudändan och ser till att dom får nässpray innan det är dax att sova.

Då våra barn sover i våningsäng, lägger jag plastbackar som är ca 10 cm under madrasserna, svårt att höja huvudändan annars.

• Wilowa

Nela: Vid flask krupp hjälper inte astmamedicinerna, fast det är en mycket speciell hosta då. vid vanlig hosta kan det bero på astma och då ska man prova med astmamedicinerna för säkerhets skull!

• Helly78

Mallan76, jepp så hette det...

Svar på tråden Vad gör ni när era barn får hosta?