• MayaS

Tur att det finns begagnad kurslitteratur

Blir lite smått irriterad!!! Skrikandes

Fick brev i dag ang en av kurserna jag ska läsa på distans och i brevet stod det hur jag skulle anmäla mig och var jag kunde dra ut en litteraturlista.. så lång så bra...

MEN när jag då börjar leta efter böckerna upptäcker jag snabbt att den ena inte finns längre... den finns inte hos någon bokhandel och ej heller hos något förlag... den är helt enkelt SLUT. Så det är en jävla tur att man oftast kan få tag i böckerna begagnat...

Fattar inte hur fan lärarna tänker när de beslutar sig för att använda gammal litteratur som inte går att få tag i.

Nu hoppas jag att nån av de som jag mailat om boken faktiskt fortfarande har kvar den och att de vill sälja den till mig. *hoppas*

• Svar på tråden Tur att det finns begagnad kurslitteratur
  • Paincake

låna på bibblan. Billigt och bra. Om de redan är utlånade finns ofta kurslitteraturen som referenslitteratur, dvs du får inte låna hem det, men kan sitta på bibblan och läsa.

• MayaS
    Paincake skrev 2006-12-22 21:54:49 följande:
    låna på bibblan. Billigt och bra. Om de redan är utlånade finns ofta kurslitteraturen som referenslitteratur, dvs du får inte låna hem det, men kan sitta på bibblan och läsa.
    Jo det är sant men har tyvärr inte möjlighet att häcka på biblioteket jämt.... bra tips dock iaf. Tack!

Blev mest irriterad över att de inte uppdaterar deras kurslitteratur med den som faktiskt finns på marknaden...
  • JoWiAn

TS: Tycker du ska meddela läraren om att boken inte finns längre. Måste ju vara väldigt off date då. Vad är det du ska läsa? Kolla lycknis.se.. billigaste jag hittat

• Taggtroden

Ja det är ofta knepigt att få tag på kurslitteratur. Säger detsamma som ovanstående, oftast finns det mesta på bibblan. Tack gode Gud för bibblan! Men ibland är de utlånade på alla bibliotek soom finns, i flera månader, eller så har de inte boken nånstans.

Har hänt att jag bett om att få tips på liknande bok då det verkligen varit kört att hitta.

• JoWiAn

TS: Lite rätt som student har du. Finns det en ny upplaga då ska ju den användas. Det som står i den gamla kan vara välddigt inaktuyellt

• The Dreamer

En annan sak jag tycker är grymt irriterande med lärare är de som säger att "dessa böcker ska vi ha"

Då köper man de, och vissa går ju på 300-400 ibland mer...och sedan visar det sig att de bara använder några sidor ur boken i hela kursen...så himla irriterande, och bortkastade pengar känns det som...

• MayaS

Jo jag får nog göra det när kursen startar....

Denna kursen som jag pratar om nu är Professional English A, 10 p. Distans...

Jo jag har kollat lycknis.se men inte hittat boken där... hittade dock en av de andra men har inte fått svar från säljaren än. (tror det var där iaf)

• JoWiAn

Måste ju finnas en annan bok som är liknande. tycker du ska ta kontakt med läraren o upplysa honom/henne om att boken inte finns.

• MayaS

det jag inte riktigt förstår är att i litteraturlistan står det att det ska vara den som utgått... utgivningsår 2002 MEN det finns en som kom ut 2005 med samma namn... vid de andra böckerna står det att det ska vara senaste upplagan MEN inte vid denna bok *fattar inte*

• Taggtroden

Ja det är väldigt irriterande det du pratar om, the dreamer. Jag brukar låna på bibblan eftersom de böcker de säger att man ska läsa. Ibland nämner de inte ens nån bok som stod med blnad kurslitteraturen, eller så säger de att man ska läsa den men när tentan kommer så behövs den inte alls.

• MayaS

Ja man skulle kanske satsa på att låna böckerna istället, blir ju betydligt mycket billigare.

• Mint

Kan du inte maila läraren och fråga om senaste upplagan funkar? Oftast är det ju inga jätteförändringar mellan upplagorna; troligen är det till och med så att den nyare upplagan innehåller mer!
    Annars kanske du kan kopiera referens-exet?

Svar på tråden Tur att det finns begagnad kurslitteratur