• Anonym (jag)

Förhöjda levervärden - hjälp!!!!!!!!!!! (antidepp.medicin?)

Snälla, kan någon berätta hur farligt det är med förhöjda levervärden????

Saken är att jag gjorde allergiprover hos en mag-läkare för 2 veckor sen. Och de visade förhöjda värden! Han ringde och ville att jag skulle ta om proverna. Jag blev jätterädd!! Han sa att det kunde vara hepatit......VA????!!!! Hepatit???? Kära nån....kan inte det vara hiv??

Jag tog om provet igår genast! Men får ej veta vad det är för nåt förrens efter julen!! Åååååhhhhh.....

Han frågade om jag haft gulsot och även om jag äter mediciner. Jag sa att ingen gulsot och äter seroxat! (ej samma läkare som föreskriver för depressionen) Tydligen kan seroxat ge svagt förhöjda värden, men det är ytterst ovanligt!! Han sa att jag kanske måste sänka dosen på S eller byta medicin, och att jag bör prata m min andra läkare. MEN hon var på semester nu.....Fick bara beskedet att inte oroa mig, men det gör jag ändå!!!

Vet nån ngt om detta????

• Svar på tråden Förhöjda levervärden - hjälp!!!!!!!!!!! (antidepp.medicin?)
  • Lyxmorsan

Förhöjda levervärden i sig är inte farliga, det är orsaken till de förhöjda värden som man måste titta på. Hepatit finns det många olika, men de är ju inte så på direkten livsfarliga. Många läkemedel kan ge förhöjda levervärden och det kan man korrigera genom att ändra dosen eller byta läkemedel. Vid långfarig/felaktig bruk kan levern ta skada. Men nog är det bättre att rådfråga en kompetent person (läkare) ist. för någon lekman här på nätet.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Anonym (jag)

mammisBJ: Tack! Det knasiga är att jag varken dricker alkohol eller har relationer åt olika håll....så man undrar ju....alkohol kan ju påverka och en smitta kan man alltid få genom samlag. Hm... Jo, jag blev orolig...läkaren som levererade resultatet från första provet sa bara att jag inte skull oroa mig...att det kunde vara ett virus i kroppen/hepatit/nån medicin osv....

• Lyxmorsan

Hepatit kan man få genom mat, blodsmitta (ex på sjukhus, fast mycket ovanligt), avföring. Det finns ju så många olika sorters hepatit och smittovägar. Har du inte ont i levern, är gul eller har vit avförinng är ju din lever ok, värden akan ju stiga ändå, som en varning så att säga att nåt är på tok. Hade läkaren haft minsta lilla misstanke på en allvarlig störning/svår åkomma hade han inte låtit dig gå hem över helgerna. Jag kan ju berätta att jag åt en medicin mot depression för många år sedan som höjde min alevervärden och det har jag haft under ett par år, fick justera dosen lite ibland så de inte skulle skena iväg. Det ordnar sig nog för dig!

• Michas

Du är inte gravid ?

Man kan ju ha "graviditets-hepatit" också. Det går över strax efter förlossningen isf.

Kram !

• Snirkel

En del har bara förhöjda levervärden utan att det beror på något. Jga har det men läkaren som upptäckte det har tydligen skrivit en liten notering om misstänkt leverförfettning... *morr*. När jag träffade honom var det uppenbart att han trodde att jag hade problem med spriten. Min sambo är läkare och berättade att värden kan variera väldigt mycket mellan människor och så länge värdena inte är väldigt mycket över gränsvärdena behöver man sällan orora sig.

Min läkare (den som trodde att jag var alkis) remitterade mig till ultraljud av levern och där hittade man inget onaturligt.

Förutom alkoholintag, mediciner och infektioner kan övervikt också ge förhöjda levervärden.

• Anonym (jag)

Mammais: Du var mig en sann lever-expert!! Tack! Inte varit i kontakt med nåt blod eller avföring och bara haft 3 olika sexpartners.....singel just nu, inga barn. Inte gravid. Hm. Det är ändå en tröst att du varit med om samma sak!! Men att sänka antidepp.medicinen låter inte skoj, har precis börjat känna igen mig själv efter 3 år i depression.....precis börjat jobba heltid igen.....inte sänka NU väl....huh.

Inte ont i levern, är inte gul vad jag kan se och normal avföring/som vanligt........

Michas: Tack. Intressant, verkar vara mkt man kan få vid graviditet!?

• Anonym (jag)

Snirkel: Va intressant!! Så jag är inte ensam om detta, va skönt....och att det inte är så farligt kanske.....hade tydl. även höga år2000 men fick veta det långt senare....

Ja, man blir misstänkt som alkis, folk retades på jobbet....

Är inte överviktig heller. Hm.

• Michas

Usch ja, att vara gravid är långt ifrån underbart alla gånger. Fast det mesta glömmer man när man får träffa sitt mirakel

Hade själv graviditets-hepatit och det var urk, pest och pina. Kliade ihjäl mig och levde i duschen under tre månaders tid ungefär, tills jag blev igångsatt.

Hoppas du får bukt med levervärdena utan att det påverkar ditt mående i övrigt med deppen och så. Kanske finns det ett antidepp som funkar för dig utan att det höjer dina levervärden ?

Kram !

• Anonym (jag)

Michas: Ja, jag hoppas också det finns antidepp som inte påverkar mina levervärden....nu har jag ju ätit denna i 3 år och är JÄTTENÖJD med den. Men vad gör man......

Jaså, så hepatit kan klia?? Helt nytt för mig, detta.....*lyssnar*

• Lyxmorsan

Den kliar för att bilirubinet som levern egentligen ska "sortera" bort lagras i huden, därav även den gula färgen

• Anonym (jag)

Bilirubin......kära nån. Det här är ju en hel vetenskap. Det kanske är därför jag har vuxenakne, för att min lever lever sitt eget liv? Vem vet......

• Ula

Dricker du "grönt" te?
    Vissa kan reagera med höga levervärden på det. Om du dricker gröt te kan det vara värt att sluta. Det gjorde jag och mina höga levervärden gick tillbaka till det normala.

• Anonym (jag)

Ula: Jaså! Nä, har inte druckit det, men däremot dricker jag mkt kaffe....undrar om det kan va kaffet....

Förr åt jag mkt örtpreparat, men inte nu när jag äter riktig medicin....

Svar på tråden Förhöjda levervärden - hjälp!!!!!!!!!!! (antidepp.medicin?)