• Tett82

myrkrypningar i benen - gravsymtom?

Hej hej!
    Är i vecka 18 och har sedan några veckor tillbaka hafr som myrkrypningar i benen, speciellt på kvällarna då jag ligger i soffan.
    Nån som vet om detta hör till graviditeten?

• Svar på tråden myrkrypningar i benen - gravsymtom?
  • Rhea82

Jodå, det hör till.
    Testa stödstrumpor.
    Hjälper på mig

• Tett82

Ok, är du svullen i benen också, eller hjälper stödstrumpor ändå?

• Rhea82

snart kan det komma sköna kramper som väcker dig mitt i natten.
    tre nätter i rad.. suck.

• Tett82

ahh...inger jag ser fram emot...

• Rhea82

inte så svullen än, bara om jag har jobbat mycket.
    Städar trappuppgångar.

• Rhea82

Du kan alltid klara dig utan kramper och sånt, bara att hoppas

• Majblomma12

Myrkrypen kan bero på järnbrist/lågt blodvärde. Har du kollat det? Mina krypningar minskade då jag började äta Duroferon.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Tett82

Just det, kanske ska ta och kolla upp det. Gör det på jobbet på måndag.
    Tack för tipsen alla! = )

• vicketick

Åhhhh nej! Jag hade det för några veckor sen och höll på att bli galen, kunde inte sova. Låt din kille, sambo, man, massera dig hårt på kvällen, fötter och ben och ligg och cykla med benen innan säng dags + ligg högt med benen. Det hjälpte för mig. Jag höll på att bli galen. Låg och sparkade på nätterna och kunde inte sova , tur att det är över för min del just nu iallafall. Det kan ju komma tillbaka.

• sandrav

mm det är verkligen jätte jobbigt. Men stödstrumpor hjälper jätte bra iaf för mig. Men man vill kapa av benen när det kryper så där.

• eire

mina nattkrypningar försvann oxå när jag började äta järntillskott!

• hjärtat82

Jag hade myrkrypningar "restless legs" innan jag blev gravid, nu har besvären ökat MYCKET. Mitt blodvärde är bra. Jag sover alltid med en hög, hård kudde under knäna på natten, när jag ligger på rygg. kommer krypningarna när jag ligger i soffan så försöker jag ligga så rakt som möjligt med benen.

• andrabarnet

Jag hade det från v. 24 i förra graviditeten och hoppas verkligen att jag slipper denna gång. Jag provade allt och inget hjälpte. De flesta nätter gick jag bara omkring hemma och grinade och tyckte synd om mig själv. Blev sjukskriven på grund av det samt högt blodtryck. Kunde ju inte vara vaken dygnet runt. Usch så vidrigt!! Fler förslag i fall det kommer denna gång också.

• sassa76

Jag har haft grava problem med restless legs både i denna och i förra graviditeten. När det var som värst sov jag kanske i genomsnitt 3 timmar varje natt. Mina problem har varit orsakade av väldigt dåliga blodvärden och får därför nu dropp 2 gånger i veckan.Så var noga med vad era blodvärden ligger på.
    Något annat ni kan göra för att lindra symptomen är att kyla ner benen rejält innan ni går och lägger er.
    Massage kan hjälpa men det kan också förvärra symptomen. En långsam promenad kan lindra, men träna inte hårt då det också kan förvärra läget.
    Undvik att dricka kaffe, te eller läsk med koffein i speciellt på kvällarna.
    Lycka till nu tjejer, hoppas att något av det jag skrivit hjälper er..

• Mli79

Det enda som funkade för mina myrkrypningar var mitt fotspa med vibrationer. Kände som om det typ "gav igen", mkt skönt!

• luckynr7

aha. tack. jag fick myrkrypningar i vecka 6. trodde det var något fel på mig, men nu förstår jag att det tillhör graviditeten.

• Kegge

Myrkrypningar?

Kan det vara det jag har är i v 16?

Har sovit superdåligt 3 nätter men jag beskriver det som adrenalin kickar känns precis som när man får en sån.
    Fast det håller ju i sig och vill inte släppa man vill gärna röra sig hela tiden och sitter i nedre ryggen men "rinner" ner i benen.
    Förstår ni hur jag menar?
    Precis i ögonblicket då man får en adrenalinkick det pirrar på nått sett...
    Äh blir galen iallafall!
    Jag har hört att man behöver kalcium när man har myrkryp å att käka lite ost eller dricka mjölk är ett tips.
    Men me all fet julost å gröt borde det vara på topp!

Massage funkar ej på mig har 100tals ömma punkter i nedre ryggen efter ha jobbat ett antal år inom vården.
    Kommer va väck i slutet av graviditet! Kuligt!

Hoppas ni mår bättre!
    Hade gott alles!

Svar på tråden myrkrypningar i benen - gravsymtom?