• eilema

Min 1½ åring drack vin!

Vi var hemma hos min mamma i går kväll som hade druckit ett glas vin. Glaset stod på bordet i vardagsrummet med bara sista lilla slatten i. Snabbt som attan fick sonen tag i glaset och drack upp slatten. Det var inte mycket, utan handlar om milliliter men ändå.

Troligtvis är det väl ingen fara, men jag tänker på hans små organ och lilla kropp..

Vad tror ni?

Det är en Lillebror !!! (v.20+6=134 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Min 1½ åring drack vin!
  • Nenne 71

Tror inte det är någon fara.

Men det får inte bli någon vana!

• Dino78

Samma sak har hänt här, men då var det öl. Och en gång lite kaffe. Sambon som inte tagit undan. Själv har jag råkat dela med mig av lite cola light. Jag fattar inte att jag lär mig att dom är snabba!

DIF i själ och hjärta
  • Tjollabolla

Säkert ingen fara!

När jag var liten så hade vi kalas hemma hos oss. De vuxna drack vin och vi barn fick saft. Saften var slut och mammas vännina skulle blanda ny saft (efter mkt tjat från oss barn). Vi fick vår saft men den smakade fruktansvärt, vilket vi givetvis sa ifrån om.
    Men vid det laget var dom vuxna lite trötta på oss. "äh tysta nu! Nu har ni ju fått er saft.." Vi fortsatte fika och dricka vår saft under klagomål. Tillslut var där en vuxen som smakade saften.
    Det var ingen saft, det var vatten och vin! Och vi blev normala allihop

• Tonx

Förr i tiden gav man ungarna brännvin för att de skulle sova!
    Ingen fara med lite vin inte!

• eilema

Tjollabolla: Haha1 tyst med er och drick er saft!

Nej, det är säkert ingen fara. Men det känns lite hemskt att veta att alkohol passerat lilla kroppen även om det bara var en så pytteliten mängd..

• Daidi

När jag var 1½ drack jag upp slattarna glögg som de vuxna hade i glasen på julen!
    Jag blev full och somnade, men mår säkert lika bra idag som jag hade gjort om jag inte druckit det där!
    Det är nog ingen fara alls!
    Men är inte mjölk bra att ge barnen om de fått i sig olämpliga vätskor?

• Daidi

Fast nu är det lite sent såg jag, men som sagt: säkert ingen fara allS!

• Ciccin3

Min kusin kom in i köket och berättade att hon va töstig när hon va runt 4-5 år.

Hennes pappa öppnar kylen, där de har en tillbringare med vatten, mitt i sommaren.
    Intill tillbringaren står ett glas med vatten i, så han tar det ist. Tänker väl inte på det helt enkelt, gick av bara farten.

Dock va det morfar som ställt in sin gin och tonic i kylen.

Kusin svepte bra mycket innan hon började klaga på smaken.
    Hennes pappa tog glaset, smakade och fick panik.
    Jag tror dom ringde till sjukhuset, men fick rådet att avvakta.

Kusinen blev lite fuller och somnade som en stock, sen vaknade hon och mådde prima igen.

Hennes pappa kan dock inte förlåta sig själv för det där. Det va mer än 15 år sedan nu, och kusinen mår bra.

• Tonx
    Daidi skrev 2006-12-22 23:22:28 följande:
    När jag var 1½ drack jag upp slattarna glögg som de vuxna hade i glasen på julen!Jag blev full och somnade, men mår säkert lika bra idag som jag hade gjort om jag inte druckit det där!Det är nog ingen fara alls!Men är inte mjölk bra att ge barnen om de fått i sig olämpliga vätskor?
    Jag drack en halv burk folköl när jag var 2 år. Hade tydligen sovit gott den natten! Och jag mår bra jag!

Min syrra var snäppet värre, hon drack fotogen ur en gammal fotogenlampa i förrådet när hon var en 3-4 år. Inte så kul då, men man skrattar åt det nu! Och hon är hyfsat normal hon också! .-D
  • eilema
    Daidi skrev 2006-12-22 23:22:28 följande:
    När jag var 1½ drack jag upp slattarna glögg som de vuxna hade i glasen på julen!Jag blev full och somnade, men mår säkert lika bra idag som jag hade gjort om jag inte druckit det där!Det är nog ingen fara alls!Men är inte mjölk bra att ge barnen om de fått i sig olämpliga vätskor?
    Haha tjena! Den var inte dålig!
    Tänkte inte på mjölk i stunden, mamma sa att det är ingen fara och sen var allt som vanligt.
  • Nenne 71

Man ska väl inte alltid ge mjölk?! Det bästa isåfall är väl att ringa giftinformationen och fråga.

Svar på tråden Min 1½ åring drack vin!