• MB2

Alltså, det här med anden i glaset!

Jag och en kompis provade anden i glaset en gång när vi var tonåringar( är idag 28 år), och ingenting hände. Vi kanske inte gjorde på rätt sätt, jag vet inte. Men ingenting hände iallafall, jag är fortfarande lite nyfiken på att nån gång prova igen. Skulle vara häftigt å se ifall det funkade.

Men å andra sidan hörde jag Terry evans på tv säga att det är riktigt farligt att göra anden i glaset, det kan bli så fel menade han. Man kan framkalla saker man inte förstår sig på och man kan må riktigt psykiskt dåligt sedan. Och även det här med att man kan dra på sig saker, andar som sedan följer med dig vart du än går.

Ändå är jag nyfiken. Men man kanske ska strunta i det med tanke på att jag har en liten familj, småbarn och en underbar sambo. Man vill ju inte att nått ska hända dom här hemma.

• Svar på tråden Alltså, det här med anden i glaset!
  • Sussie77

Jag tycker ni ska vara glada över att ingenting hände, skulle absolut inte rekomendera er att försöka igen.

Om det går illa kan ni dra på er något, och då är det inte säkert att ni blir av med det.

• MB2

Men det låter ju så intressant att det liksom funkat för så många andra, vad är det som händer egentligen när man gör anden i glaset, finns det verkligen ingen förklaring alls till det som händer???

• Trossens mamma

Så fort man skriver något man upplvet eler så om anden i glaset kommer nån allsmäktig förståsigpåare med en massa lännkar huruvida allt är bluff...
    Nu till ämnet då... Jag spelade anden i glaset en hel del i 16 års åldern.

Vi hade kontakt med 2 olika andar vad jag minns. En god och en ond vad de påstod sej vara.
    Den gode var en trevlig person av manlig variant. Vi frågade ju lite lätt fast man egentligen inte skall vem vi fått kontakt med.
    Vi frågade oxå vart han bott som levande. Varpå anden svarade Gudmundö...öh vad e det nånstans tänkte jag. (bor på Åland) Jag frågade sen min mamma att vart på Åland finns Gudmundö...
    Nä det finns inte men Germundö finns.
        Ande två var en otrevligare typ som ofta dök upp och såklart ville vi testa gränserna och frågade till slut honom att vad vill du oss? Varpå glaset bokstaverade Ta er.
       Nå vi lekte tyvärr farligt å fortsatte nyfiket var han fanns.... I bastun sa han.
    Vi var i omklädningsrummet.
       När skall du ta oss då....?
    Kl tio.
    Varpå jag kollar mitt armbansur (Min kompis hade inget) och klockan är c.a 2-3 min i 22.
    Ni skall tro att vi hade jävligt bråttom ut.

Efter det gick det många år innan jag testade men det funkade ej denne gång.
    Så man skall nog inte leka så där som vi gjorde men är man 14-16 årsåldern är det kanske spännande. Kan tillägga att taklampan lyste då jag kommit hem en gång efter våra bravader men sambon hade inte varit hemma på timmar.

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Calylite

tänk på att göra det rätt med isånnafall, fråga om ni får avsluta det sen och inte bara gå därifrån, de kan få lite otroliga följder annars.

• Trossens mamma
    R Franklin skrev 2006-12-23 22:15:48 följande:
    "Så fort man skriver något man upplvet eler så om anden i glaset kommer nån allsmäktig förståsigpåare med en massa lännkar huruvida allt är bluff..."*räcker upp handen*sv.wikipedia.org/wiki/Anden_i_glaset
    Ha ha precis
    *Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • BadSector

Anden i glaset är livsfarligt.
    Man kan skära sig på glaset och förblöda.

• Litheo

Jag gjorde det mycket när jag var mindre. Det funkade utan tvekan. Sista gången minns jag att vi var hemma hos min pappa. Glaset åkte helt av sig själv i en 8:a.. INGEN höll på glaset.. vi rusade ut därifrån och sedan dess vågar jag aldrig mer göra det. Vi frågade sådanna konstiga saker som vi inte ens visste själva men när vi kollade upp det så stämde det... tex tel nr till min morfar som jag inte alls kunde.. ringde mamma och frågade och det var bara en siffra som var omvänd.. otäckt.
    ¨

sedan om det är andar eller undermedvetna har jag ingen aning om men något är det iallafall.

• 1991

Förlåt, men kan inte låta bli att skriva..
    Ni får bli tjuriga på mig nu men..

Hahahahahahhahahahahahha vad bluff det där är!

Alla får tro som dem vill, självklart.
    Jag är en sån där person som inte tror på nånting, inte gud, inte häxor, inte tomten, inget övernaturligt.. ingenting.
    Tycker bara det är tramsigt.
    T.ex. när man dör så tror jag inte man lever på nytt, kommer till nangijalia, eller till himlen.. jag tror man ruttnar i jorden och sen är det bra. Hur ska man kunna leva vidare rent realistiskt när alla organ har slutat fungera?

Anden i flaskan rör sig väll bara för att någon retas och flyttar på glaset med flit.. om typ 4 stycken trycker ner på ett glas så blir det ju sånt tryck att den flyttas helt enkelt.

Vadå varför "vågar man inte göra det för att man har man och barn" vad ska hända? Ska en ande komma och trolla ner er till djävulen eller något.. (låter jättetaskig nu, jag vet, men jag vill bara veta hur ni tänker.. och tror.. tror ni att något ska hända på fullaste allvar?)

• Johan

1991:
    "om typ 4 stycken trycker ner på ett glas så blir det ju sånt tryck att den flyttas helt enkelt"
    Tråkigt att du väljer att leva i okunskap. "sånt tryck"? Även om du vill vara skeptisk så kan du väl läsa på?: sv.wikipedia.org/wiki/Anden_i_glaset
    Och så den vetenskapliga förklaringen på varför glaset rör sig: sv.wikipedia.org/wiki/Ideomotoriska_effekten
    Det står inget om "sånt tryck", var har du fått det ifrån? Desto mer tryck det blir på glaset, desto svårare ska det väl vara att röra glaset om något?

Sen är det ju upp till dig om du väljer att ignorera vittnesmål från personer som Litheo och andra som vittnar om sina upplevelser. Tror du att de ser i syne eller ljuger?

/Johan - IRL finns inte ctrl-z
Svar på tråden Alltså, det här med anden i glaset!