• BebbeBubbe

Digital-TV-bordsantenn???

Hej!

Jag har billigt kommit över en "Hauppage WIN-TV"-dosa. Kopplade in den i datorn, och satte in antennkabeln baktill. Men ingen bild! Inga kanaler hittas! Läste inte bruksanvisningen särskilt noga, men antar väl att det måste vara digital-tv i till denna dosa.

Då undrar jag - kan jag helt enkelt bara köpa en bordsantenn för digital-tv och koppla in den i dosan, för att åtminstone få tillgång till de "fria" kanalerna? Eller MÅSTE man ha digital-tv-abonnemang?

Någon som vet något om detta?
    Jag antar att de kära farbröderna på kabelbolagen här i våra omnejder inte ens har läst en broschyr om digital-tv ännu, så det ser nog inte ljust ut för oss vad gäller leverans av digitalt än så länge på ett tag...

Någon som har kunskaper / tips?

• Svar på tråden Digital-TV-bordsantenn???
  • Har ingen signatur ännu

Jag tror att det bara är att sätta in en bordsantenn... men är inte säker. Har kollat på en sån där Hauppage själv och då ingick antenn så då låter det ju som att man ska kunna få in de fria kanalerna.

• BebbeBubbe

Aha! Okej... då återstår bara att hitta en okej antenn att koppla in...till ett vettigt pris! Tack för inlägget!

• abnocto

Köp en billig på clasohlson, de funkar jättebra till alla våra TV-apparater

• Sebbebebbe

...hade man bara bott nära en Clas Ohlson, så hade det ju varit billigt och bra. Bor 3 mil norr om Kristianstad (2,3 mil till Hässleholm. Clas Ohlson skulle tydligen öppna i Kristianstad, men det har inte skett ännu.

Vi har Biltema, Siba, Elgiganten, OnOff, Harald Nyborg - ja - alla de där "kedjorna", men jag hittar tydligen ingen billig digitalantenn hos dem...

• Sebbebebbe

...såg nu att jag var inloggad som MIN SAMBO !!! Aaaaah!

Jaja - det är jag i alla fall - BebbeBubbe, som skrev om Siba och det ovan här...

• BebbeBubbe

Är tillbaka...i min egen inloggning!

Har sökt lite på såna här antenner och hittat på OnOff för en 300 spänn. Men jag blir lite konfunderad: måste man ha digital-tv ursprungligen? Kan man inte bara få in signaler (analog OCH digital) till antennen?

Jag bor i lägenhet. Och vi har inte något annat än det gamla hederliga antennuttaget. Och där kommer inga digitala signaler!

Så frågan är: har jag nytta av detta om jag inte abonnerar på något sådant här?

Jag fattar ingenting!

• Har ingen signatur ännu

För att få in gratiskanalerna 1, 2, 4, (svt24?) så behöver man inget abbonemang utan det ska räcka med en vanlig bordsantenn. Däremot så måste digitalTV ha börjat sändas i ditt område om du ska kunna få in kanalerna förstås. Man kan få in det via kabel i större delen av Sverige men via antenn så har de ju inte börjat sända överallt ännu.

• abnocto

Och för att en liten antenn ska hjälpa får man inte bo alltför långt från sändaren. Den gör inga underverk, tyvärr

• Sebbebebbe

Hmmm...jag har sökt efter täckningskarta över digitalsändningarna, men inte hittat något. Något som ni kanske kan luska fram?

(Nu är jag väl inloggad som min sambo igen, antar jag?)

GOD JUL PÅ ER !

• Luddvar

Hauppage WIN-TV-dosa, är det en digitalbox eller? För då ska du kunna få in de fria kanalerna men frågan är om du kan få in dem med en bordsantenn... Det får inte finnas så många hinder mellan antennen och närmsta mast. Då kan man behöva rikta om sin antenn och det är inte lätt med en sån liten.

• Sebbebebbe

(inloggad som sambo igen)

TACK för all hjälp, ni allesammans!

Jag ska kolla upp detta närmare sedan. Ja - det kommer ju att utvecklas, så det är ju inget att fundera på ens.

Luddvar: www.eht.nu/datorbutiken/product_info.php&osCsid=b03cdb48392b0a9f01732ffaff001914
    EXAKT den är det jag har...

Svar på tråden Digital-TV-bordsantenn???