• Sweetlip

Diande bebis 2 månader svårt sova för att mamma dricker kaffe?

Hej hopp!

Är det några som märkt att era bebisar har svårt att sova efter att ni druckigt kaffe?

Vår Leon, som fyller 2 månader idag, har så himla svårt att somna. Han kämpar in i det sista för att hålla sig vaken. Slutade med kaffe några veckor för att vi misstänkte kolik, men har börjat nu igen. Funderar på om det kan påverka?

jag dricker en latte om dagen, gjort på 2 espresso, ibland totalt 3 espresso. Sen dricker jag en kopp te (stor) på morgonen.

Har läst att det tar 96 timmar (tror jag) längre för en bebis att bryta ner koffein, men det stod inget om hur mycket som går över och vilka mängder...

//
    kaffeälskare/ruggit beroende...

• Svar på tråden Diande bebis 2 månader svårt sova för att mamma dricker kaffe?
  • Whilda

Jag tror att kaffet kan påverka sömnen lite..
    Mina barn blev gasiga av att jag drack kaffe under tiden jag ammade!!
    Men det är vad jag tror....

• Sweetlip

kan lägga till att jag inte dricker efter 3 på em för jag själv är känslig för koffein, vilket gör att man kanske kan gissa att även min son är det?!

Fast å andra sidan är sambon inte alls påverkbar vad gäller koffein...

• Akka

Jag har samma fundering, så jag puffar upp tråden.
    Det borde väl finnas några vetenskapliga undersökningar på detta..?
    Kram / Akka

• Eja

pratade med en bm när jag låg på bb, hon sa att det påverkar barnet som det påverkar mamman,....om mamman blir mycket pigg av kaffe så blir barnet det oxå.....men känner man inte av "piggheten" så gör inte barnet det heller....men vad vet man....

• Fru B

Har inga vetenskapliga belägg men jag tycker att min tjej blir pigg av kaffe så jag dricker bara en kopp på morgonen och då somnar hon bra mellan 21 och 22.

• Frida76

Jag har märkt att min dotter blir pigg men gnällig om jag dricker för mycket kaffe eller coca-cola. Det vore ju snarare konstigt om de små inte blir påverkade av de vi ammande sätter i oss. Nu dricker jag 1-2 koppar kaffe med hälften mjölk om dagen och det verkar hon inte påverkas av. Coca-cola dricker jag mycket sällan och drickar jag läsk blir det något annat.

Jag vet att det kan vara svårt att avstå från sitt kaffe. Har själv inte prövat men det finns ju koffeinfritt kaffe. Någon som smakat?

• Sweetlip

Jag dricker från och till koffeinfritt. Men när jag blev gravid så blev jag äcklad av koffeinfritt (drack inte vanligt då, hade slutat med kaffe) men efter ett par månader började jag igen med vanligt kaffe. som beroende är det lätt att trilla dig

Jag köper bönor och mal själv (både med och utan koffeni), man kan även rosta (och rosta om) i vanlig ugn på runt 225-235 grader någon minut bara tills det låter & luktar. Koffeinfritt är helt ok i smaken, men jag hörde någon säga att det används mycket kemikalier för att få bort koffeinet (finns även en viss sort bönor som naturligt har låg halt av koffein) en det vet jag inte om det stämmer?! Fast det låter rimligt... så jag gör latten på en skopa med och en utan koffein...

Svar på tråden Diande bebis 2 månader svårt sova för att mamma dricker kaffe?