• lia76

Snurra tråd/garn runt en hårslinga som de brukar göra på marknader??

Hmmm har försökt letat på nätet hur man gör.
    När det är marknader och liknande så brukar det sitta utlänningar som "snurrar" trådar runt en hårslinga.
    Jag vet inte vad det heter.
    Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

De har olika tråd/garn nystan med olika fäeger och man brukar få välja vilka färger man vill ha.
    Sen får man sätta sej på en pall och de tar som en papplapp och fäster mot hårbotten och tar sen en liten hårslinga som de sedan tvinnar tråd runt i olika färger.
    Har någon nån aning om vad jag menar och vart man kan hitta information på nätet om detta hur man gör?
    Annars får jag försöka på egen hand

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten flicka
  • Svar på tråden Snurra tråd/garn runt en hårslinga som de brukar göra på marknader??
  • Jasmine1984

Jag vet vad du menar.
    Ska försöka förklara hur man, har gjort sådana på kompisar när jag var yngre.
    Du börjar med att göra en papplapp med hål i där du drar ut en lagom mängd hår. Sen tar du några snören i olika färger (som du vill), fäst dem högst upp vid håsfästet. Knyt dem eller nåt. Sen tar du en tråd och snurrar den runt håret, då ska det övriga trådarna hänga ner så att det snurras fast. Sen kan du byta tråd, då tar du bara upp den och gör likadant. Du kan ju varva med att ibland ta två trådar och snurra runt. Eller att du tar en tråd och snurrar runt håret, men du spar en i en annan färg som du inte snurrar med. Färst den på huvudet med ett spänne så länge. Sen tar du den tråden och snurrar ovanpå det du nyss gjorde. Blir som lite olika mönster. det är bara fantasin som sätter stopp. Man kan ju varva i oöndlighet med att spara några som man sen snurrar ovanpå, kan ta två och korsa dem runt o.s.v. Sen längst ner får man ta en liten gummisnodd eller pärna så att det sitter. Glöm inte att fästa snörändarna.

Jag kanske har förklarat jättekonstigt, men det är svårt när man inte kan visa .

Lycka till!

Våra dagar i bilder: robinw.bilddagboken.se/
  • giz den allsmäktige

fattade nästan fast inte hur jag fäster dom på slutet å hur långa ska snörerna vara (tänkte testa på dottern i morgon )

• Jasmine1984

Snörerna ska vara väldigt långa, svårt att säga hur långa. Men bättre det, för sen kan man klippa av dem. När du har kommit tills håret är slut, (man kan fortsätta att snurra snörena runt varandra så blir den jättelång om man vill) så knyter du snörerna bara.

• lia76

Tack så mycket
    Bra förklarat... jag förstår precis

Man får väl ha längden på trådarna så det är ca 2/3 längre än håret ungefär kan jag tänka mej...
    Ska ta å testa... tack än en gång pch God Jul på dej

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten flicka
  • Jasmine1984
    lia76 skrev 2006-12-23 20:36:12 följande:
    Tack så mycket Bra förklarat... jag förstår precis Man får väl ha längden på trådarna så det är ca 2/3 längre än håret ungefär kan jag tänka mej...Ska ta å testa... tack än en gång pch God Jul på dej Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten flicka

Kul att kunna hjälpa till och att det gick att få ut nåt från mitt svammel, haha.
    God jul!

Svar på tråden Snurra tråd/garn runt en hårslinga som de brukar göra på marknader??