• Theis

Upprepade öroninflammationer

Hej. Hej nu har min 9 månaders dotter fått sin tredje öroninflammation på 1 1/2 månad.
    Är det någon som har varit med om detta.
    Senast vi var till läkaren sa han att de rekommenderade rör i öronen.
    Hur går man till väga då? Vi väntar på att få komma till öronmottagningen på sjukhuset..
    Tycker ju så synd om henne när hon inte får vara frisk..

Lisa

• Svar på tråden Upprepade öroninflammationer
  • puffipuff

Gud vad jobbigt att er tjej är sjuk så ofta! Hoppas att det blir bättre med ett rör.
    God Jul

• modestyonly

Hej!
    Visst är det jobbigt med öroninflammation! Jag har en 11-åring som var öron barn, han fick rör och blev helt bra!!
    Nu har jag en kille på snart 1 år som har sin tredje öroninflammation just nu! Nästa gång han får  det igen, får husläkaren skriva remiss till öronmottagningen, det är dom som ordnar med tid till operation!! Annars är nässpay en bra hjälp om man börjar så fort barnet blir minsta snuvig! Det är viktigt att man rensar näsan först med koksalt, så nässprayen ger bästa effekt!!

• Linizen

Min 1 1/2-åring har haft öroninflammation 8 ggr i år.

Regler för rör i öronen är över 1 år och väger 10 kg.
    Det är för att det är känsligt att söva en liten människa.
    Vi får förhoppningsvis hjälp nu i januari med rör i öronen,

• kolibri

Får jag stjäla tråden lite och ställa en fråga till er med vana av öroninflammation hos barn? Var själv öronbarn och är rädd för att Albin, 6 mån, ska ärva det. Han har varit förkyld ett par gånger hittills och vill verkligen att han ska slippa inflammation. Hur märker man när en liten bebis får det? de kan ju inte säga till. Kan man ha inflammtion utan rejäl värk? Han har mycket vax i öronen just nu och verkar ibland ha lite klåda runt öronen.

Hoppas det löser sig för din flicka Theis!

• Grisen81

min ena pojk som är 17 månader har sin 6:e öroninflammation på ett halvt år nu..suck..
    vet hur tröstlöst det känns
    Dessutom har båda tvillingarna infektions astma. Jag ska kräva remiss till öron i morgon.så här går det inte att hålla på!!!

kolibri: Man märker det främst på natten att barn har öroninflammation. De får ont när de ligger ner och kan inte sova. Feber är väl vanligt. ibland minskad aptit. Min son hade inte ont en av gångerna för då hade trummhinnan spruckit, så ibland är det svårt att veta.

tvilling morsa
  • Kathrine

Hej

Jag kopierar ett inlägg jag gjorde i en annan tråd för ett tag sedan.

Båda mina barn har rör insatta. Man får fasta ett visst antal timmar innan ( för oss var det 6timmar men det kan variera något) men klara vätskor kunda man dricka fram till två timmar innan. Båda barnen sövdes med mask det gick jättebra, narkospersonalen mycket vana med barn.
    Man får vara med fram tills barnet somnat sedan går man ut. Operationen tog drygt en halvtimma, under den tiden har de även satt en nål och dessutom givit smärtstillande som håller flera timmar efter operationen. BArnet kommer till uppvaket och då får man komma in och sitta vid sängen. Sedan är det bara att vänta tills barnet vaknar vilket för oss tog ca 20 minuter. Båda barnen kvicknade till jättesnabbt efter att de vaknat. Sedan fick de en isglass som slank ned jättesnabbt. Efter ett tag fick man gå hem som allt tog det kanske tre timmar totalt. Ingen hade ont efteråt märktes nästan inte alls. Äldsta pojken gick på dagis igen efter helgen, operationen var fredag.
    Vår äldsta fick direkt efter en öronibflammation som höll i sig ett bra tag men rören gjorde sitt. Han hade även flertalet inflammationer under de tre år rören satt i men varet rinner rätt ut och det gör inte alls ont. Nu har rören opererats bort efter tre år. Längre skall de inte sitta. Man skall tänka på att det inte ska komma in vatten i öronen när man badar. Ett råd som för oss följdes ordentligt första året men som vi sedan "glömde " att följa ....
    Vår flicka har rör nu och dessa fungerar utmärkt.

Svar på tråden Upprepade öroninflammationer